Bijna 70 procent van de commissarissen vindt dat topbestuurders de meeste invloed hebben op het imago van de organisatie. Bestuurders en HR-directeuren denken hier anders over. Zij vinden dat medewerkers de meeste invloed hebben op dit terrein. Dit blijkt uit onderzoek van executive search- en interimbureau The Executive Network onder 220 topbestuurders, commissarissen en HR-directeuren van grote bedrijven en instellingen (waarvan 61 procent beursgenoteerd).

Nederlandse topbestuurders hebben weinig behoefte aan professioneel advies over hun eigen imago: slechts 17 procent maakt gebruik van een expert op dat gebied. Toch zijn topbestuurders zich zeer bewust van hun eigen imago en dat van hun organisatie. Zo geeft vier op de vijf bestuurders aan hiermee bezig te zijn.

Maatschappelijk betrokken
 

Topbestuurders doen overigens wel aan actieve imago-building binnen hun organisatie. Zo zorgt 84 procent dat de deur altijd open staat voor medewerkers en zorgt 66 procent voor een representatieve uitstraling. Topbestuurders geven in privécontext minder om hun imago. De helft van de bestuurders is buiten de zakelijke context niet bezig met het eigen imago. Zij die dit wel doen laten dit vooral zien door maatschappelijk betrokken te zijn (42 procent).

Medewerkers meeste invloed
 

Volgens commissarissen zijn topbestuurders het meest bepalend voor het imago van de organisatie. Bestuurders en HR-directeuren denken hier anders over. Zij vinden dat medewerkers de meeste invloed hebben op dit terrein. Topbestuurders zelf lijken zich bewust van de invloed van hun verhouding met medewerkers op hun eigen imago. Zo staat een ruime meerderheid (84 procent) altijd klaar voor medewerkers, terwijl 14 procent het contact met medewerkers liever puur zakelijk houdt. Het eigen salaris en ontvangen bonussen is geen populair thema om met medewerkers te bespreken. Slechts één op de tien bestuurders kiest ervoor hier intern openheid over te geven.