De nieuwe strategieën van de Beste Werkgevers zijn vaak gedurfd en ze houden rekening met alle stakeholders, méér dan alleen de medewerkers, consumenten en aandeelhouders. De nummer 1 in Nederland op de lijst van Small & Young Enterprises is bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely. Deze organisatie heeft als missie kinderslavernij uit te roeien in de wereldwijde cacao industrie. ‘Deze Beste Werkgever spreekt niet over social responsibility. Ze doen het’.

Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek ‘Working on the Human Touch: 100 Best Workplaces in Europe 2014’ van Great Place to Work.

Visie

De score op de stelling ‘ Management heeft een duidelijk beeld van waar de organisatie naartoe gaat en hoe daar te komen’ steeg van 71 in 2013 tot 75 in 2014 bij de Beste Werkgevers van Nederland. Bij de organisaties die de lijst niet behaalden daalde de gemiddelde score van 47 in 2013 naar 46 in 2014.

Maatwerk

Het rapport concludeerde dat de Beste Werkgevers van Europa steeds meer doen om hun medewerkers als mens te behandelen, niet uitsluitend als medewerkers. In lijn met de personalisatie-trend die we ook aantreffen bij andere facetten in onze maatschappij, zien Europese Beste Werkgevers de medewerkers niet meer als radertjes in een machine, maar faciliteren zij maatwerk voor elke medewerker. Bijvoorbeeld bij Cygni worden medewerkers gevraagd met welke technologieën zij willen werken, op welke sector zij zich willen focussen en waar zij willen werken. Medewerkers kunnen ook zelf hun werktijden bepalen en hun individuele voorwaarden kiezen. Deze gepersonaliseerde aanpak met betrekking tot werk, gecombineerd met frequente sociale bijeenkomsten en een jaarlijkse skitrip met de gehele organisatie, zorgt ervoor dat de medewerkers op persoonlijke wijze en met warmte worden benaderd, zegt de CEO van Cygni Jon Persson. Erik van Riet, CEO Great Place to Work Nederland: “Niemand wil alleen maar een nummer zijn in een budget of een spreadsheet, iedereen wil gezien en gewaardeerd worden.”

The Great Workplace Era

In Europa en in de gehele wereld, is de ‘The Great Workplace Era’ opkomend aldus de onderzoekers. De factoren achter de hoge mate van vertrouwen en groter respect voor het individu bij de Beste Werkgevers (samen met de opkomst van technologieën die een ongekende transparantie kunnen realiseren in de organisatie) zorgen ervoor dat alle organisaties een betere werkplek worden.

“The Great Workplace Era is een tijd waarin alle mensen kunnen verwachten dat zij voor een organisatie werken waar je het management kunt vertrouwen, plezier hebt met collega’s en trots bent op wat je doet. In andere woorden, een tijd waarin organisaties de wereld beter maken,” zegt China Gorman, global CEO van Great Place to Work. Deze tijd begint eraan te komen in Europa en andere gebieden op de wereld. En dat is goed nieuws voor iedereen.”

Food for thought: hoe nu verder?

Tijdens het HR Praktijk Diner staan experts klaar om inhoudelijk met u van gedachten te wisselen, mee u mee te denken en u tot actie aan te zetten. Deel uw uitdagingen, vraagstukken en ervaringen in een exclusieve live ontmoeting. In kleine setting van maximaal 10 personen per tafel staat uw vak centraal. Meer informatie