HR kan ervoor zorgen dat medewerkers bereid zijn zich breder in te zetten dan alleen maar het doen van de taak die er ligt voor de dag. Dan kun je bereiken wat Kaizen beoogt: verbetering vanuit de werkvloer. Bij Nissan Motor Parts Centre (NMPC) Amsterdam kunnen ze daarover meepraten.

Afgelopen januari won NMPC in Amsterdam de AWVN-innovatietrofee 2009 voor haar werkwijze met high performance teams. Nissan ontving de prijs omdat het in staat is ‘de Japanse gerichtheid op de lange termijn te verbinden met de Westerse oriëntatie op de korte termijn.’ Deze Japanse gerichtheid op de lange termijn wordt verwezenlijkt in het gehanteerde Kaizen-principe.

 

Prikkelen

Martien Heeremans, manager Human Resources and General Affairs bij NMPC heeft zijn eigen model ontwikkeld waarmee duidelijk wordt hoe HR kan bijdragen om medewerkers intrinsiek te motiveren. Heeremans: “De truc is om mensen interessant werk te geven en ze zo ver te krijgen dat ze ook toehappen als je dat interessante werk aanbiedt.” Volgens de HR-manager is het succes ervan te danken aan het gedrag van twee partijen: het management en de medewerkers. Beide kunnen door HR worden beïnvloed. “Het management kan worden geprikkeld door ze te vragen wat zij precies weten van hetgeen er op de werkvloer gebeurt, en ze vervolgens te laten ervaren dat daar veel kennis van het productieproces aanwezig is. Bemoei je daar als HR-manager mee. Dat mag je durven!”

 

Naar de werkvloer

De gouden regel voor het management hierbij is: go to the gemba – de werkvloer. “De output van ieder bedrijf en de kwaliteit van die output, wordt bepaald op de werkvloer, niet in de directiekamer,” verklaart Heeremans. “De medewerkers kan worden gevraagd input te leveren voor verandering. Als zij dan merken dat deze input serieus wordt genomen, wordt het werk ineens veel interessanter. Ze krijgen en nemen meer verantwoordelijkheid. Anders gezegd: hun power of discretion wordt groter als het management hen meer vrijheid toestaat.”

 

Overtolligheid eruit

Kaizen is in heel kleine stapjes veranderen, maar wat betekent dit nu in de praktijk? Heeremans: “We hebben hier elf teams. Iedere maand voeren die een verbetering door. Dat zijn 132 veranderingetjes per jaar. Hierdoor zie je de organisatie heel langzaam, als een organisme, veranderen. Met Kaizen haal je zo alle overtolligheid, de muda, uit de organisatie.”