Minder dan een vijfde van de Europese bedrijven denkt dat de eigen organisatie zal worden geraakt door de kredietcrisis. Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. De onderzoekers concluderen hieruit dat Europese bestuurders zich te passief opstellen in de kredietcrisis en te traag reageren op de gevolgen voor hun organisatie. Volgens de onderzoekers laten bedrijven het na hun strategie tijdig op de kredietcrisis aan te passen.

Uit het onderzoek onder meer dan 2000 bedrijven in Europa blijkt dat van de West-Europese bestuurders maar 17 procent denkt dat de kredietcrisis de eigen organisatie daadwerkelijk zal aantasten. In Centraal- en Oost-Europa maakt maar 12 procent zich echt zorgen.

 

Directe effecten

Roland Berger beschrijft de bestuurders als laconiek en waarschuwt voor de gevaren die deze gelatenheid met zich mee brengt. De onderzoekers constateren dat ze het gat tussen openbaring van een crisis en het actief ingrijpen van organisaties almaar zien toenemen. Volgens hen anticiperen bestuurders onvoldoende omdat de directe effecten niet altijd zichtbaar zijn.

 

Banklening

Groei, investeringen in onderzoek en ontwikkeling en strategische allianties, staan hoog op de agenda van de CEO. Maar dit zijn juist zaken die als gevolg van de kredietcrisis worden belemmerd, waarschuwt het onderzoeksbureau. “Groei is veel moeilijker te realiseren wanneer de economie wereldwijd stagneert en het steeds moeilijker wordt om leningen af te sluiten. Een banklening is nog steeds de voornaamste financieringsoptie voor ondernemingen,” aldus René Seyger, partner bij Roland Berger Strategy Consultants en medeverantwoordelijk voor het onderzoek.

 

“We moeten elkaar niet in de put praten, maar bedrijven moeten wel tijdig maatregelen treffen. De belangrijkste maatregel is kostenreductie en daarmee kunnen ze nog beter gisteren beginnen dan vandaag.”