In het eerste kwartaal van 2009 is het aantal personeelsadvertenties in Nederlandse media met 35,5 procent gedaald. Bij de dagbladen is de afname zelfs 41,8 procent. Dat onderzocht marktonderzoeksbureau Nielsen.

Over heel 2008 liep het aantal personeelsadvertenties terug met ruim 7 procent. In het laatste kwartaal van vorig jaar daalde het aantal advertenties scherper onder invloed van de economische crisis: namelijk 15 procent.

 

In de eerste drie maanden van 2009 werden 228 duizend personeelsadvertenties geplaatst, waarvan ruim 90 procent (ook) op internet verscheen. Het marktaandeel van de dagbladen is nog 5,4 procent.

 

Vacatureaanbod

Volgens Nielsen betekent de afname van het aantal advertenties niet per se dat het vacatureaanbod daalt. Als het aanbod van werkzoekenden toeneemt -zoals nu het geval is door de economische malaise- dan wordt het voor bedrijven eenvoudiger om een geschikte kandidaat te vinden en is de noodzaak om te adverteren minder groot.  Overigens steeg het aantal in de sector welzijn en zorg tegen de trend in met bijna 35 procent.