Wat betekent competentiemanagement voor medewerkers en management? Wordt met dit HR-instrument wel het gewenste effect bereikt? Albert Kampermann is eind vorig jaar gepromoveerd op een onderzoek naar de idealen van competentiemanagement en wat daarvan in de praktijk is terechtgekomen.

De strategische doelen van een organisatie moeten als uitgangspunt worden genomen voor het motiveren van medewerkers, dat is het primaire perspectief van competentiemanagement. De competenties worden afgestemd op de strategie van de organisatie. Het tweede perspectief waaruit wordt gekeken is de overeenstemming tussen de medewerker en organisatie. Wat zijn de verwachtingen en belangen van de medewerker en de organisatie?

Beperkte overeenstemming

Laatstgenoemde perspectief komt onvoldoende uit de verf binnen organisaties omdat:

  • de nadruk veelal ligt op competente functievervulling, niet op de betrokkenheid zoals het creëren van ‘mentale aandelen’ voor medewerkers in de organisatie die aanzetten tot optimale prestaties;
  • het bieden van loopbaanperspectief nauwelijks zichtbaar wordt;
  • de ontwikkeling van medewerkers is gericht op optimalisering van meer functiegerichte taakuitvoering met behulp van competenties die daarvoor effectief ingezet kunnen worden;
  • er nauwelijks sprake is van de veronderstelde ‘win-win’-situatie in termen van uitruil van psychologische verwachtingen en belangen.