Rolling-wave planning
Rolling-wave planning is het proces van een project plannen in ‘golven’ of fases, zolang het project aan de gang is. Dit concept is gebaseerd op het idee dat een te gedetailleerde planning buiten het project om verspilling van tijd is. Met rolling-wave planning maak je een plan in de loop van de tijd. Het plan wordt steeds specifieker zodra meer details van het project duidelijk worden. Rolling-wave planning wordt de standaardaanpak en zeker een blijvertje in de wereld van projectmanagement.
Lean & Agile
Het concept van Lean & Agile is gebaseerd op de praktijk van productontwikkeling of projectmanagement en is zich in de afgelopen dertig tot veertig jaar blijven ontwikkelen. Het doel van Lean & Agile is het maximaliseren van rendement; het vergroten of voortzetten van de klantwaardering met minder werk. Dit concept valt binnen de bredere categorie van Nonlinear Management (NLM). Deze categorie wordt gedefinieerd als een techniek of strategie die organisaties de ruimte geeft om snel te organiseren, ontwikkelen en aan te passen. De belangrijkste onderdelen van Lean & Agile zijn transparantie en gezamenlijke planning. Het resultaat van transparant en gezamenlijk plannen is dat je verantwoording afdwingt van werknemers en dat het individuele initiatieven stimuleert.
Klantgerichtheid
Als er stakeholders uitnodigt worden in een projectteam en binnen het team ook zichtbaar zijn, zal er ook meer betrokkenheid komen bij alle deelnemers. Daarbij zullen discussies bevorderd worden over het doel van het project en de te leveren resultaten. Collaboratieve technologieën maken transparantie mogelijk. Het maakt sommige projectmanagers zenuwachtig, maar onderzoek toont aan dat als je belanghebbenden betrekt bij een project, dit project ook succesvoller zal zijn.
Activity Steams
De nieuwe technologieën creëren een cultuur van constante informatiedeling, feedback en transparantie die vroeger alleen bestond in de ‘echte’ fysieke wereld. In de gedragswetenschappen wordt dit ‘Osmotic Communication and Ambient Awareness’ genoemd, beter bekend als eavesdropping (afluisteren). Voorbeeld: je werkt in een open kantooromgeving en je hoort een discussie over een probleem. Je realiseert je dat je kan helpen en als een mens voel je dan ook de behoefte om hen feedback te geven. Tegenwoordig helpen nieuwe technologieën je om te observeren en deel te nemen in conversaties die over de hele (virtuele) wereld plaats vinden. Tools zoals een Activity Stream, passen deze technologie toe in projectmanagement om een effectiever samen te werken, te communiceren en problemen op te lossen.
Social
In de afgelopen 10 jaar is er meer geleerd over het menselijk brein dan in de afgelopen duizend jaar bij elkaar. Er is sprake van een wetenschappelijke revolutie, deze wordt ook wel de Tweede Verlichting genoemd. We weten hoe mensen leren. Hoe zij gemotiveerd raken. Hoe we gedrag moeten vormgeven in high-performance teams. Ook weten we hoe we de klanttevredenheid hoog moeten houden om projecten te laten slagen. Er is geen plek meer voor de traditionele kijk op projectmanagement. In de toekomst zullen de theorieën over projectmanagement nog meer gebaseerd zijn op gedragswetenschappen en de beschikbare samenwerkingstechnologieën. En hoewel iets niet als ‘social’ bestempeld wordt, zal alles socialer zijn dan ooit tevoren.
Mattias Hällström- Founder and Director Research & Development at Projectplace Vertaling: Lisanne van der Drift (Marcommit PR)