48 procent van de Nederlandse respondenten zegt over het algemeen tevreden te zijn met de relatie tussen collega’s, ook al zijn er wel eens slechte dagen. 28 procent van de Nederlandse respondenten ervaart de werksfeer in de onderneming als onaardig en teleurstellend. Op Europees niveau ligt dit op 38 procent.
Internationaal gezien zijn de Duitsers en Italianen het meest ontevreden over de werksfeer op kantoor. Bij de Duitsers zegt slechts 19 procent tevreden te zijn en bij de Italianen slechts 14 procent. De koploper in Europa is Noorwegen waar 35 procent van de respondenten zegt tevreden te zijn en dat de werksfeer dagelijks motiverend werkt.
Aan het onderzoek deden 15.373 werknemers uit acht verschillende landen mee.
In 6 stappen naar een nieuwe bedrijfscultuur
- Benoem welke cultuur er is en welke gewenst is. Waar staat u en waar wilt u naartoe?
- Snoei op selectieve wijze; bepaal welke principes van de oude cultuur behouden blijven en welke niet.
- Formuleer de kernwaarden voor de nieuwe cultuur en koppel deze aan de doelstellingen van de organisatie. Betrek ook uw medewerkers hierbij.
- Voer een informatiebeleid; leg uit waarom de vernieuwing een noodzaak is en er geen weg terug is.
- Betrek het personeel actief bij de vernieuwing. Koppel de beoogde cultuur zo veel mogelijk aan de persoonlijke beleving van de medewerkers.
- Waardeer en spreek mensen aan volgens de nieuwe gedragspraktijken.
Lees meer over bedrijfscultuur in het artikel Stuur op bedrijfscultuur. In dit artikel vindt u naast achtergrondinformatie, een checklist om de bedrijfscultuur in kaart te brengen, een snelcursus cultuurcommunicatie en tips om nieuwkomers te integreren.