In deze crisistijd kun je als werkgever laten zien wat je écht waard bent voor medewerkers. Bén je er nu voor medewerkers? Voelen medewerkers zich meer of juist minder verbonden met de organisatie? Maakt je organisatie medewerkers trots? De ervaringen tijdens coronatijden zullen medewerkers nog lang bijblijven. Kun je toekomstige collega’s straks inspirerende verhalen vertellen over hoe jullie de coronatijden hebben overleefd? Over verbinding, waardering en reboarding.

1.     Zet je in voor een maatschappelijke bijdrage

Natuurlijk heb je het als organisatie zelf al zwaar om de crisis door te komen. Des te mooier is het als je er nu ook voor anderen bent. Door belangeloos mee te helpen aan het maken van ontsmettingsmiddelen, onderdelen te leveren voor beademingsmachines, je voedselvoorraden te doneren aan de voedselbank. Andere mooie voorbeelden zijn: je eigen medewerkers in staat te stellen om (weer) in de zorg te gaan werken, een doneeractie op touw zetten of digitale kaarten beschikbaar te stellen om anderen een hart onder de riem te steken. Hulde!

2.     Verbinding houdt je sterk

Ondanks dat medewerkers thuiswerken houden Topwerkgevers maximaal contact: door dagelijks digitaal in te checken, e-koffiedrinken en e-borrels te organiseren, app-groepen, fotocollages en videootjes rond te sturen die laten zien hoe iedereen er thuis erbij zit. Sollicitanten ontvangen vooraf een handig checklistje voor het videosollicitatiegesprek en een virtuele officetour van de toekomstige werkplek. Nieuwe collega’s worden digitaal onthaald en vertrekkende collega’s worden feestelijk online uitgezwaaid. Maar ook door mee te leven als een kind van een collega zijn verjaardag niet groots kan vieren door allemaal een kaartje te sturen. Een grappige challenge organiseren omdat humor altijd helpt. Elkaar nog meer helpen, waar je maar kan. En echte Topwerkgevers vergeten de zzp-ers, flexkrachten en ingehuurde externen niet!

3.     Zichtbare CEO

Juist in crisistijden willen medewerker hun hoogste baas voor de troepen zien staan. Ze vragen om duidelijke communicatie, visie en begrip. Bij Topwerkgevers is de CEO zichtbaar: frequent en consistent. Een betrokken CEO doet het nu niet af met een e-mail, maar neemt een videoboodschap op voor alle medewerkers die je ráákt. Die gaat naar de plekken toe waar nu fysiek hard gewerkt wordt en luistert naar de verhalen – wel op 1,5 meter afstand, belt zelf medewerkers op of organiseert videocalls met medewerkers.

4.     Toon je waardering

Topwerkgevers vinden altijd een reden om hun medewerkers waardering en complimenten te geven. We zien ze langskomen op social media: het bloemetje met opbeurende teksten, lieve kaartjes, cadeautjes, ludieke overlevingspakketjes of een heel billboard met waarderende woorden. Kleine moeite, groot plezier!

Serina de Lange schreef mij : Mooi voorbeeld vanuit persoonlijke ervaring met H&S Adviesgroep BV; mijn 3de Corona thuiswerkdag met zoontje van 2jr, begon goed. Een poging om rustig mijn mail te lezen om 8u begon met een dweilbeurt omdat m’n zoontje ontdekte dat de deurstop precies in m’n volle glas water paste om vervolgens mijn koffie om te gooien over m’n bed. Twee dagen later ontving ik een bal van m’n leidinggevende zodat m’n zoontje met iets anders kon spelen dan de deurstop. Super attent! Mooi voorbeeld van een positieve employee experience!

5.     Zet ideeën van medewerkers in

De druk is hoog om goed uit de crisis te komen. Topwerkgevers zetten hun eigen medewerkers maximaal in voor innovatieve ideeën. Snel handelen en geen tijd voor uitgewerkte businesscases werkt nu in hun voordeel. Hoe houden we contact met onze klanten en leveranciers? Hoe kunnen we hen helpen, bijvoorbeeld financieel? Wat kunnen we extra voor onze klanten doen, nu en straks? Aan welke diensten is juist nu behoefte, en straks? Veel organisaties kennen een scheiding van ‘denken’ en ‘doen’. Het denkwerk wordt bij stafafdelingen en innovatie bij de R&D-afdeling belegd. Daarmee doe je de organisatie ernstig tekort. Innovatiekracht zit bij al je medewerkers, dus Topwerkgevers maken daar gebruik van.

6.     Thuiswerken maximaal ondersteunen

In rap tempo zijn thuiswerkplekken ingericht. Helaas niet allemaal arbo-verantwoord. Topwerkgevers helpen met extra schermen, een thuiswerkbudgetje voor noodzakelijke aanpassingen of een goede bureaustoel, handige tips voor de thuiswerkplek of een abonnement op digitale samenwerktools zoals Zoom, Skype, Google hangouts of Microsoft Teams.

7.     Webinars en e-learning

Topwerkgevers geven medewerkers die verplicht naar huis zijn gestuurd, en soms helemaal geen werk meer hebben- zoals in de retail en horeca- de kans om hun kennis verder te vergroten. Zij bieden webinars en e-learning aan die eigen collega’s geven. Zij geven de vele gratis online webinars en TEDtalks door aan hun medewerkers of schakelen experts in voor een digitale bijscholing.

8.     Leiderschap is luisteren

Veel medewerkers hebben extra zorgen: om mogelijk verlies van de eigen baan, gemis van dagelijkse routine, weinig contact en extra stress omdat ook de kinderen thuis zijn. Misschien zijn zij of hun familieleden en vrienden ziek of overleden. Topwerkgevers weten dat het laatste waar medewerkers nu behoefte aan hebben, extra regels zijn vanuit de organisatie. Wel: luisteren en vertrouwen. Van leidinggevenden wordt nu vooral een luisterend oor verwacht. Misschien moet er wel extra psychologische hulp worden ingezet; organiseer dat dan.

9.     Poll houden

Topwerkgevers monitoren hoe medewerkers zich voelen in deze tijden. Zij houden korte online polls om de stemming te meten en ondernemen extra acties als daar reden toe is. Beter om nu kort op de bal te zitten, dan straks te merken dat de medewerkerstevredenheid geheel is ingezakt.

10.  Alvast nadenken over reboarding

Er komt een post-coronatijd. Topwerkgevers denken nu al na over reboarding: wat gaan we doen in de periode na de ‘intelligente lockdown’. Gaan we de terugkeer naar de werkplek vieren? Hoe geven we ruimte aan alle verhalen? Hoe gaan we verder terwijl er collega’s niet meer terugkeren? Wat hebben we gemist en wat niet? Wat leren we van de crisisperiode en wat betekent dit voor onze organisatie? Hoe staat de organisatie ervoor en wat betekent dit in de komende jaren? Genoeg ingrijpende vragen om tijdig over na te denken. Niet alleen door het MT of de HR afdeling, maar door hier nu al de medewerkers bij te betrekken en zo samen te werken aan de oplossingen.