Je krijgt de klussen die bij je functie horen. Het is logisch dat je daar je tijd en energie in steekt, dit is immers waar je voor betaald wordt. Je doet wat van je gevraagd wordt en probeert zo goed mogelijk alles in de juiste banen te leiden. Je vindt dat je niet mag klagen en dat doe je dus ook niet. Zeker niet in het huidige economische klimaat.
De nieuwe Wet Werk en Zekerheid wordt op 3 juni behandeld in de Eerste Kamer. Stemt die vóór, dan gaat er vanaf 1 juli gefaseerd een en ander veranderen. Zo gaat de WW-duur omlaag, krijgen flexwerkers een sterkere rechtspositie en wordt het ontslagrecht hervormd. Hierdoor komen naar verwachting meer ontslagprocedures waarin arbeidsconflicten een rol spelen, voor de rechter. Met professionele registermediators kunt u in die gevallen veel tijd en geld besparen.
Met deze blog rond ik een serie van vijf blogs af die soort van prelude zijn voor de eerste nationale dNH studiedag die op donderdag 12 juni 2014 plaatsvindt in het Paushuize in Utrecht. Het thema Resultatitis, de zin en onzin van prestatiesturing wordt hierbij vanuit verschillende optieken bekeken. Vandaag prestatiesturing en opgelicht worden!
Het idee zou voor het eerst zijn uitgewerkt op de achterkant van een bierviltje. Volgens de overlevering vonden de wetenschappers Evers, van Laanen en Sipkens de Human Resources Performance Potentieel Portfolio – godzijdank afgekort tot HR3P – uit in de kroeg.
Gemiddeld 15% van de mensen die een opleiding hebben gevolgd, zullen nooit een poging doen om het geleerde in de praktijk te brengen. Van de rest vertoont weer slechts 15% blijvend veranderd gedrag met winst voor de organisatie. Dat betekent dat 70% van de mensen al snel terugvalt in oud gedrag. Dit toont onderzoek aan van Robert Brinkerhoff van de Western Michigan University.
Een leidinggevende denkt vaak dat hij mensen aanstuurt om het werk te doen. Natuurlijk is het doel van zijn taak om werkprocessen zo effectief en succesvol mogelijk te laten verlopen. Wat hij zich misschien onvoldoende realiseert is dat hij net zoveel bedrijven aanstuurt, als het aantal mensen dat hij aanstuurt. Elke medewerker heeft een bedrijf in zijn hoofd: het breinbedrijf.
Al enige jaren wordt de top 5 van HR-prioriteiten gedomineerd door dezelfde topics: strategische personeelsplanning, duurzame inzetbaarheid, talentmanagement, leiderschap, flexibele arbeidsrelaties. Steevast is het voor HR-professionals de grote uitdaging om hun (middel)lange termijn doelstellingen op deze terreinen te combineren met korte termijn ‘noodmaatregelen’.
Een werknemer tekent op het kantoor bij de onderneming waar hij werkzaamheden moet gaan verrichten een arbeidsovereenkomst met de payrollorganisatie die hem uit gaat lenen. Het loon van de werknemer wordt niet betaald zodat hij een procedure start tegen zowel de payrollorganisatie als de inlener. De kantonrechter oordeelt in een vervolgprocedure of de relatie tussen werknemer en inlener als arbeidsovereenkomst gekwalificeerd moet worden.
Als HR-manager houd je je bezig met complexe vraagstukken in complexe krachtenvelden. Leg uw HR-dilemma aan mij voor.
Onlangs werd de bank pal tegenover ons kantoor het slachtoffer van een ramkraak. Grote consternatie in de buurt, veel schade aan het pand, een uitgebrande auto, de daders spoorloos. Het gebeurt inmiddels zo vaak dat je er nauwelijks meer van opkijkt.