Als leidinggevende heb je slechts een beperkte hoeveelheid tijd tot je beschikking en een altijd toenemende hoeveelheid taken die je dient af te ronden. De week is gevuld met vergaderingen, telefoongesprekken, crisissen, afspraken en administratieve bezigheden. Vaak onderschatten we de tijd die het kost om een taak uit te voeren en overschatten we onze eigen productiviteit. Waar gaat het mis? Hoe houd je alle ballen in de lucht? Wat kun je doen om het belangrijke te beschermen ten opzichte van het urgente?
Iets met personeelszaken, management en met mensen werken. Dat was al snel waar ik aan dacht toen ‘men’ me vertelde over het vakgebied HRM. Na mijn besluit weer te gaan studeren en de daarbij behorende zoektocht naar ‘wat’ ik dan zou willen studeren stuitte ik dus op HRM. Ik ben me gaan verdiepen in de studie die aangeboden werd op NHL-hogeschool.
“Komend jaar ga ik écht drie keer per week naar de sportschool, stoppen met roken én meer tijd maken voor vrienden.” Herkenbare uitspraken op kantoor voor deze tijd van het jaar. Met de kerstdagen achter de rug en 2015 in het vizier, is ook werkend Nederland weer massaal begonnen met goede voornemens. Je zou verwachten dat ook het minderen van drank en drugs aankomend jaar weer voor velen een van de voornemens is. Toch blijkt uit onderzoek van SolutionS onder ruim 1.000 Nederlanders dat dit voor slechts 14 procent van de bevolking het geval is. Dit percentage zou naar mijn idee veel hoger moeten zijn.
De ultieme flexorganisatie: een organisatie waar vast en flex soepel vervlochten zijn en sourcing als strategisch asset wordt ingezet. Een plek waar zelfstandige professionals (zp’ers) zorgeloos in- en uitstappen, genoeg variatie aan expertise is binnen de organisatie en de toegevoegde waarde voor alle partijen ongekend is. Het geschetste beeld klinkt voor veel organisaties als muziek in de oren, terwijl de ultieme flexorganisatie een utopie lijkt. Toch is dit vermeende droombeeld niet onmogelijk en kan een gedegen begin in vijf relatief eenvoudige stappen bereikt worden. Op naar de ultieme flexorganisatie!
Een extreem platte organisatie, geen HR-afdeling en een hoge behoefte aan ervaring en talent. Hoe kun je als bedrijf met een horizontale structuur en een hoge eis aan ervaring in een 'war for talent', toch de juiste mensen aantrekken? Wij hebben er iets op gevonden. Een op maat gemaakt traject voor young professionals dat het nét ietsje anders wil aanpakken.
Het jaar zit er al weer bijna op. Traditioneel de tijd van de beoordelingen. Vele intensieve individuele gesprekken zijn gevoerd. Salarisverhogingen zijn voorgesteld, besproken en vastgesteld. De beoordelingen zijn niet de meest favoriete klus van het management. Vaak is er vanuit HR behoorlijk wat pushen nodig, wat ook niet de leukste tijdsbesteding is. Maar goed, het zit er weer (bijna) op. Herkent u dit gevoel?
Na verschillende buitenlandse (ernst) missies en inmiddels wat jaren verder weet ik nu zeker dat ik wil gaan studeren. Maar wat? Na een uitgebreide zoektocht ben ik uitgekomen bij HRM. Hier komen mijn sociale en economische interesses samen met mijn communicatieve achtergrond. Tijdens de zoektocht ben ik erg geïnteresseerd geraakt in talentmanagement versus bedrijfseconomie. Ik ben vanaf heden een enthousiaste HRM-student!
Wet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet, Wet werk en zekerheid. Volgend jaar gaat er heel wat veranderen op het gebied van wet- en regelgeving, op terreinen waar HR-professionals traditioneel hun handen aan vol hebben.
Je bent druk, je doet druk, je voelt de druk. Toch wordt je gevraagd of er nog iets bij kan. Door anderen, maar minstens zo vaak door jezelf. Eigenlijk weet je dat je al meer dan vol zit, maar ja dit MOET gewoon. Je wilt, je moet nee zeggen en … je zegt ja.
Lean is een begrip! Het lokt altijd wel een reactie uit. Ik kom soms medewerkers tegen die er slechte ervaringen mee hebben: ‘Da’s iets van efficiency met als effect dat wij harder moeten werken, met strakke normen en met minder collega’s’. Ook managers hebben er gemengde gevoelens bij, ondanks de efficiency-belofte die ze verleidde eraan te beginnen; “bij ons werkte het niet”. Tot je iemand spreekt, die in een bedrijf werkt die er succesvol mee leerde werken en je denkt; maar dat wil ik ook wel! Resultaten, tevreden medewerkers, tevreden klanten en lagere kosten.