HR-professionals spelen een cruciale rol in het bevorderen van gelijkwaardigheid. Zij zijn verantwoordelijk voor het opzetten van systemen en richtlijnen die zorgen voor een eerlijk en transparant promotieproces. Vijf belangrijke strategieën die HR kan implementeren.
Voorafgaand aan ontslag gaat er soms iets mis bij de werknemer, maar vaak ook is het de leidinggevende die de situatie beter had kunnen aanpakken. Zo blijft goede feedback geven om in de toekomst zaken beter te laten lopen ‘een dingetje’ aldus mr Astrid Zuidinga. Dat is oppassen geblazen, want gaat dit verkeerd, dan doet het meer kwaad dan goed. Enkele adviezen.
Voor ontbinding wegens disfunctioneren is van essentieel belang dat de werkgever een goed (dis)functioneringsdossier heeft opgebouwd. Een (dis)functioneringsdossier bouw je onder meer op door (kritische) gesprekken met de werknemer te voeren en vast te leggen. En een verbetertraject te doorlopen. Uit een recente uitspraak van de rechtbank Limburg blijkt dat een adequaat functieprofiel óók van groot belang is voor een succesvol ontslag wegens disfunctioneren.
Dat het enkel vast stellen dat sprake is van onvoldoende functioneren niet genoeg is leert deze uitspraak maar weer eens.
In onderstaande uitspraak, van ver voor het WWZ tijdperk, wijdde de kantonrechter onder meer een aantal fraaie bespiegelingen aan de noodzaak van mediation. Die beschouwingen (wijsheden eigenlijk) zouden, anno 2022, nog zo in diverse ontbindingsbeschikkingen kunnen worden geknipt en geplakt.
Slechts 27% van de organisaties in Nederland heeft een diversiteits en inclusiebeleid (D&I). Dit betekent dat de meerderheid van de Nederlandse organisaties nog steeds geen beleid heeft voor DEI*, ook al wint het thema terrein.
Zo’n beetje iedereen heeft tegenwoordig wel een mobiele telefoon met opnamefunctie. Een vraag die in de arbeidsrechtpraktijk regelmatig voorbij komt is of je als werknemer (met je telefoon of ander opname-materiaal) gesprekken met je werkgever mag opnemen.
Wat vaak start als mooie intentie – de mens centraal, het team in de lead – krijgt regelmatig een eenzijdige uitwerking, met soms heel nare uitwassen.
In deel 1 van dit artikel zijn de organisatorische verbeteringen en voordelen van waterval doelstellingen in de organisatie onder de loep genomen. In dit tweede artikel, krijg je vijf tips om van start te gaan met watervaldoelstellingen. Na het lezen hiervan weet je hoe je organisatiedoelstellingen kan definiëren, watervaldoelstellingen uitrolt in de organisatie en hoe je de voortgang bewaakt.
Onlangs werd, in mijn optiek, een opvallende uitspraak uit 2019 gepubliceerd op rechtspraak.nl. Het ging om een officiële waarschuwing. Het komt natuurlijk wel vaker voor dat een werknemer een officiële waarschuwing krijgt en die waarschuwing door de werkgever aan het personeelsdossier wordt toegevoegd. Ook komt het vaker voor dat de werknemer hier dan schriftelijk tegen protesteert en verzoekt dat protest in dat zelfde dossier te stoppen om zo negatieve dossieropbouw tegen (proberen) te gaan. Wat in deze zaak gebeurde zie je minder vaak.