Het WK voetbal is van start gegaan. Dat betekent goals scoren. Maar niet alleen voetballers hebben met goals te maken, jij kan ook doelpunten scoren. En jij als manager kan een rol spelen in goal management. Het verschil tussen scoren en tegen de lat schieten, lees je hier.
Medewerkers zijn allesbepalend voor het resultaat van een organisatie. Hoewel zij de grootste waarde van een bedrijf vormen staan ze niet op de balans. Daarom is het van groot belang om structureel na te gaan hoe collega’s mentaal in hun werk zitten. Veel organisaties meten hierom medewerkerstevredenheid, als instrument. Het meten hiervan is uiteraard goed maar er zit ook een tekortkoming aan.
In veel lijstjes met prioriteiten voor de komende jaren staat Strategische Personeelsplanning (SPP) op het ereschavot. Zelf vergelijk ik het wel eens met de Bohemian Rapsody in de top 2000. SPP is en blijft een belangrijke tool voor lijnmanagers en HR-managers om te kijken hoe de optimale inzet van arbeid nu en in de toekomst kan worden vormgegeven en welke externe risico’s en welke interne opties daarbij voorhanden zijn.
DISC-tests, Jungeriaanse archetypes, Belbin, Spiral Dynamics, De Caluwe met zijn kleuren, ik zal ongetwijfeld uit de tests als een tegendraads type komen, maar ik heb er helemaal niks mee. Ooit kreeg ik voor een zaal met managers mot met een van de goeroes op dat gebied.
Als organisaties niet langer beoordelen om het functioneren van mensen in de organisatie aan te sturen, wat gaan ze dan wel doen? Hierover is nog weinig bekend. Dat heeft me aangezet om een verkennend onderzoek te doen.
De manager als dinosaurus: het uitsterven lijkt al aan de gang nu hele managementlagen worden geschrapt. Verdwijnt de manager naar het museum, nu zijn biotoop - de hiërarchische organisatie - zo langzamerhand aan het einde van zijn levenscyclus is gekomen?
Steeds meer willen we organiseren op een manier die bijdraagt aan gelukkige klanten, gelukkige werknemers en gelukkige organisaties. Minder hiërarchie, meer zelforganisatie door teams. Terug naar de bedoeling van de organisatie. De aandacht voor zelforganisatie groeit ongekend snel in de zorg, het onderwijs en in het bedrijfsleven.
Het opnemen van gesprekken door de werkgever of de werknemer komt steeds vaker voor. De geluidsopnames zijn doorgaans bedoeld om te zijner tijd als bewijs te dienen, maar wat zegt dat over de onderlinge verhouding tussen werkgever en werknemer? En is dat een reden om de arbeidsovereenkomst te ontbinden?
Met welke ogen kijkt HR naar de toekomst? Veel futurologen baseren hun toekomst op de wensen die ze vandaag missen en die ze in de toekomst alsnog gerealiseerd willen zien. Toch je kunt de toekomst niet alleen uit het verleden afleiden. Er zijn immers ook nog emergenties.
Het functioneringsgesprek wordt over het algemeen gezien als een mogelijkheid om elkaar eens goed in de ogen te kijken en de bedoeling is dat de werknemer zich voldoende op zijn gemak voelt om ook een spiegel te zijn voor zijn leidinggevende.