Als leidinggevende of ondernemer ben je dagelijks bezig met het overtuigen van anderen. Bijvoorbeeld om een voorstel geaccepteerd te krijgen, een medewerker verder te helpen of een klant binnen te halen. Maar hoe trek je iemand echt over de streep?
Veel ICT-bedrijven ervaren dat young professionals en high potentials in hun proeftijd door headhunters worden weggekaapt. Dat is natuurlijk vervelend, maar daar kun je de young professionals en de headhunters niet op aankijken. Het ligt namelijk aan jezelf!
Het WK voetbal is van start gegaan. Dat betekent goals scoren. Maar niet alleen voetballers hebben met goals te maken, jij kan ook doelpunten scoren. En jij als manager kan een rol spelen in goal management. Het verschil tussen scoren en tegen de lat schieten, lees je hier.
Medewerkers zijn allesbepalend voor het resultaat van een organisatie. Hoewel zij de grootste waarde van een bedrijf vormen staan ze niet op de balans. Daarom is het van groot belang om structureel na te gaan hoe collega’s mentaal in hun werk zitten. Veel organisaties meten hierom medewerkerstevredenheid, als instrument. Het meten hiervan is uiteraard goed maar er zit ook een tekortkoming aan.
In veel lijstjes met prioriteiten voor de komende jaren staat Strategische Personeelsplanning (SPP) op het ereschavot. Zelf vergelijk ik het wel eens met de Bohemian Rapsody in de top 2000. SPP is en blijft een belangrijke tool voor lijnmanagers en HR-managers om te kijken hoe de optimale inzet van arbeid nu en in de toekomst kan worden vormgegeven en welke externe risico’s en welke interne opties daarbij voorhanden zijn.
DISC-tests, Jungeriaanse archetypes, Belbin, Spiral Dynamics, De Caluwe met zijn kleuren, ik zal ongetwijfeld uit de tests als een tegendraads type komen, maar ik heb er helemaal niks mee. Ooit kreeg ik voor een zaal met managers mot met een van de goeroes op dat gebied.
Als organisaties niet langer beoordelen om het functioneren van mensen in de organisatie aan te sturen, wat gaan ze dan wel doen? Hierover is nog weinig bekend. Dat heeft me aangezet om een verkennend onderzoek te doen.
De manager als dinosaurus: het uitsterven lijkt al aan de gang nu hele managementlagen worden geschrapt. Verdwijnt de manager naar het museum, nu zijn biotoop - de hiërarchische organisatie - zo langzamerhand aan het einde van zijn levenscyclus is gekomen?
Steeds meer willen we organiseren op een manier die bijdraagt aan gelukkige klanten, gelukkige werknemers en gelukkige organisaties. Minder hiërarchie, meer zelforganisatie door teams. Terug naar de bedoeling van de organisatie. De aandacht voor zelforganisatie groeit ongekend snel in de zorg, het onderwijs en in het bedrijfsleven.
Het opnemen van gesprekken door de werkgever of de werknemer komt steeds vaker voor. De geluidsopnames zijn doorgaans bedoeld om te zijner tijd als bewijs te dienen, maar wat zegt dat over de onderlinge verhouding tussen werkgever en werknemer? En is dat een reden om de arbeidsovereenkomst te ontbinden?