Medewerkers weten meestal best wel wat goed voor ze is. Of voor het bedrijf. Zich ernaar gedragen is een ander verhaal! Toch is het mogelijk om mensen ´in de juiste richting´ te laten bewegen en oude gedragspatronen te verlaten. Een workshop Gedragsverandering.
Telecombedrijf KPN moet alle zeilen bijzetten en schrapt duizenden banen. De omzet kalft af, markten veranderen continu, de concurrentie is moordend en toezichthouders als de OPTA zitten het concern regelmatig dwars. In deze cruciale fase noteert KPN’s voormalige hoogste HR-baas Hein Knaapen de tussenstand. ‘Hier zijn nogal wat HR-vertalingen van te maken.’
Door de economische crisis houden organisaties het rendement van kostbaar talentmanagement strenger tegen het licht. Gevolg: talentmanagement door professionele selectie-instrumenten verliest terrein. Managers gaan weer zelf talentvolle medewerkers scouten en binden, waarbij de persoonlijke klik doorslaggevend is.
IKEA Nederland zit midden in de overgang naar een minder gelaagde organisatie onder het motto: Fit For the Future. Werken in afdelingen maakt plaats voor werken in teams. Zo krijgen leidinggevenden meer ruimte voor de ontwikkeling van de medewerkers. “Het HR-beleid ligt volledig in het verlengde van ons groeibeleid.”
Waar is de baas nog een ouderwetse baas? In welk land is de cultuur op de werkvloer het platst? Zijn Duitse managers écht zo autoritair en Nederlanders écht zo democratisch? Catherine Gall en Beatriz Arantes deden uitgebreid onderzoek naar de bedrijfscultuur in zes Europese landen en troffen opmerkelijke verschillen.
Waarom is het voor HR zo moeilijk in de boardroom te komen en de strategie van de organisatie werkelijk te beïnvloeden? De oplossing lijkt erin gelegen uit de introverte schulp te kruipen en de vleugels uit te slaan naar de toekomst. Daarvoor is moed en doorzettingsvermogen nodig. Een inkijkje vanuit het perspectief van de psychologie van de HR-leider.
KLM heeft wereldwijd een reputatie als het gaat om kwaliteit en innovatie. Maar ook op het gebied van Corporate Social Responsibility (CSR) is alleen het hoogst haalbare goed genoeg, bepaalden de topmannen van KLM en Air France bij de fusie van de twee luchtvaartmaatschappijen. CSR-bazin Elfrieke van Galen: “Je CSR-beleid slaagt alleen als je thema’s aanpakt, waar de organisatie écht invloed op heeft.”
Bezuinigingen, massaontslagen, faillissementen: de recessie slaat hard toe. Juist nu is de rol van HR groter dan ooit. En juist nu is een gestroomlijnde HR-afdeling van levensbelang. Van traag, omslachtig en ondergewaardeerd naar efficiënt, dynamisch en waardevol.
Voedingsmiddelenconcern Unilever werkt aan het vergroten van haar internationale slagkracht in concurrentie met de huismerken en de Proctor & Gambles van deze wereld. Het wereldwijd versneld verspreiden van kennis en ervaring binnen de organisatie heeft topprioriteit. Hierin is een cruciale rol weggelegd voor HR, sinds mei 2009 geleid door Rob Stolk.
De kosten van mentale problemen bij werknemers worden grosso modo geschat op drie tot vier procent van het bruto nationaal product. Reden genoeg om er meer aandacht aan te besteden, betoogt Rifka Weehuizen. Ze promoveerde recentelijk aan de Universiteit Maastricht op een studie die aantoont dat economen ten onrechte de mentale gesteldheid van werknemers grotendeels negeren.