RDW is al jaren een van de toonaangevende Zelfstandige Bestuurs Organen (ZBO’s) in Nederland. De directie wil nu nog een stap verder: de RDW-medewerkers moeten in hun houding en gedrag zoveel mogelijk proactief worden. De afgelopen jaren volgden daarom circa 100 middelmanagers de managementleergang RDW Tools.
Een heus rapport, veel media-aandacht, malversaties aan de top, roddels, machtscultuur…. Ogenschijnlijk een half wespennest waar Letty Demmers zich als nieuwe korpschef van de politie Zeeland in begaf. Van roddel naar rolmodel.
Medewerkers weten meestal best wel wat goed voor ze is. Of voor het bedrijf. Zich ernaar gedragen is een ander verhaal! Toch is het mogelijk om mensen ´in de juiste richting´ te laten bewegen en oude gedragspatronen te verlaten. Een workshop Gedragsverandering.
Telecombedrijf KPN moet alle zeilen bijzetten en schrapt duizenden banen. De omzet kalft af, markten veranderen continu, de concurrentie is moordend en toezichthouders als de OPTA zitten het concern regelmatig dwars. In deze cruciale fase noteert KPN’s voormalige hoogste HR-baas Hein Knaapen de tussenstand. ‘Hier zijn nogal wat HR-vertalingen van te maken.’
Bonussen verduurzamen lijkt de nieuwe trend te zijn in het beloningsbeleid van grote Nederlandse multinationals. Inmiddels heeft een zevental bedrijven deze keus gemaakt. Maar welk deel van de bonus maak je duurzaam? En welke criteria hanteer je daarbij? HR Strategie sprak met Ben van Dijk Executive Vice President Strategic Projects bij DSM over het hoe en waarom van duurzaam belonen.
Employer branding is een vaak gehanteerde bedrijfsstrategie waarbij men probeert de buitenwereld ervan te overtuigen dat het bedrijf in kwestie zonder twijfel de leukste plek is om te werken. Maar wat maakt employer branding tot een succes?
Waar is de baas nog een ouderwetse baas? In welk land is de cultuur op de werkvloer het platst? Zijn Duitse managers écht zo autoritair en Nederlanders écht zo democratisch? Catherine Gall en Beatriz Arantes deden uitgebreid onderzoek naar de bedrijfscultuur in zes Europese landen en troffen opmerkelijke verschillen.
Waarom is het voor HR zo moeilijk in de boardroom te komen en de strategie van de organisatie werkelijk te beïnvloeden? De oplossing lijkt erin gelegen uit de introverte schulp te kruipen en de vleugels uit te slaan naar de toekomst. Daarvoor is moed en doorzettingsvermogen nodig. Een inkijkje vanuit het perspectief van de psychologie van de HR-leider.
KLM heeft wereldwijd een reputatie als het gaat om kwaliteit en innovatie. Maar ook op het gebied van Corporate Social Responsibility (CSR) is alleen het hoogst haalbare goed genoeg, bepaalden de topmannen van KLM en Air France bij de fusie van de twee luchtvaartmaatschappijen. CSR-bazin Elfrieke van Galen: “Je CSR-beleid slaagt alleen als je thema’s aanpakt, waar de organisatie écht invloed op heeft.”
Bezuinigingen, massaontslagen, faillissementen: de recessie slaat hard toe. Juist nu is de rol van HR groter dan ooit. En juist nu is een gestroomlijnde HR-afdeling van levensbelang. Van traag, omslachtig en ondergewaardeerd naar efficiënt, dynamisch en waardevol.