Een aantal ontwikkelingen maakt het noodzakelijk dat leidinggevenden hun traditionele manier van leidinggeven (plannen, organiseren, coördineren en controleren) steeds meer achter zich laten en coachend gaan leiding geven. Kent u de succesfactoren van deze vorm van leiderschap?
Zelfsturing, wendbare organisaties, flexibele medewerkers. Het hangt al een tijdje boven de markt. Maar wanneer bereikt het een kritische massa? En wat betekent dit voor organisaties, hun medewerkers én HR als we het omslagpunt bereiken? Vijf HRM’ers en één filosoof kijken vooruit.
Een leidinggevende delegeert wanneer hij verantwoordelijkheden en de daarbij behorende bevoegdheden voor een bepaald resultaat overdraagt aan een medewerker. Bent u zich bewust van de valkuilen van delegeren voor leidinggevenden en medewerkers?
Management Development (MD) is maatwerk en er bestaat dan ook niet één voor iedere organisatie toepasbare aanpak. MD is een continu, planmatig en systematisch proces van inventariseren en afstemmen van behoeften en mogelijkheden van de organisatie en de loopbaanwensen en –mogelijkheden van (toekomstige) managers en andere sleutelfunctionarissen.
Als HR-professional ontkomt u er helaas niet aan: een slechtnieuwsgesprek met een medewerker. Het slechtnieuwsgesprek vergt bepaalde vaardigheden en strategieën waarmee u de schade kunt beperken.
Om competentiemanagement (CM) stevig in het zadel te zetten is het belangrijk deze te integreren in de HR-cyclus. Daar kan 360 graden feedback een rol bij spelen en de organisatie versterken. Bijgaand fasenplan, inclusief tips en aandachtspunten helpt u hierbij.
Bij het succesvol realiseren van zelforganisatie en zelfsturing is het van groot belang om ondersteunende diensten zoals HRM actief te betrekken. Wat betekent dit in de praktijk en welke verschuivingen kunt u verwachten binnen uw HR-rol?
Voordat u vanuit HR aan een project begint, moet hiervoor commitment zijn bij het management. En hier stokt het vaak, want het project wordt te duur gevonden of erger: het is onvoldoende financieel onderbouwd of het nut wordt er niet van ingezien. Dit kunt u voorkomen door het opstellen van een doortimmerde HR business case. Dit artikel geeft u tips om hiermee snel van start te gaan.
Adviestrajecten komen in vele soorten en maten. Soms is een enkel gesprek voldoende om een vraag van de opdrachtgever te beantwoorden. In het andere uiterste is het probleem vaag en complex en vraagt de oplossing ervan langere tijd. Wat de vraag ook is en welk traject daar ook bij hoort, de adviseur werkt altijd volgens de volgende fasen.
Als HR-verantwoordelijke krijgt u regelmatig te maken met conflicten op de werkvloer die uit de hand dreigen te lopen. Hoe moeten leidinggevenden zich daarbij opstellen? En welke valkuilen moet u absoluut vermijden?