Het creëren van een zelforganiserende omgeving is hard werken, vertelt HRD Manager Esther Burger van T-Mobile: “Het gaat niet alleen om het bedenken van een nieuwe structuur, maar veel meer over het ontwikkelen van een nieuwe mindset bij de medewerkers.”
Organisaties veranderen snel. Door disruptive technology kunnen kleine bedrijven grote bedrijven snel inhalen. De klassieke manier van aansturen werkt niet meer. Lean werken kan dan een oplossing zijn. Wat is de impact op HR?
Startup Peddy ontwikkelde een app die werknemers via een zelfgekozen buddy helpt bij het behalen van hun doelen. “Medewerkers nemen veel meer de lead over hun persoonlijke ontwikkeling en het geeft een impuls aan samenwerking.”
Welke ontwikkelingen hebben HR-professionals nog onvoldoende op de radar? Jan Tjerk Boonstra, Principal HR Consultant bij Human Capital Group en docent van de masterclass 'HR Business Partner in 2 dagen' van HR Academy neemt in deel 6 en tevens laatste deel van deze serie wendbaarheid onder de loep. 'Er komt een verschuiving van het denken in functies naar het denken in opdrachten en resultaten.'
Waar zit de voornaamste toegevoegde waarde van HR voor de lijn? En in welke richting ontwikkelt de relatie tussen HR en lijnmanagement zich? U krijgt de antwoorden van ervaringsdeskundigen.
Gelukkige werknemers zijn goud waard voor de werkgever. Ze zijn actiever, productiever en minder vaak ziek. Maar wat is het geheim van de gelukkige werknemer? En hoe kun je het geluk van werknemers vergroten?
Seksuele intimidatie, machtsmisbruik. Hoe krijg je als HR-professional grip op misstanden, waarover vaak gezwegen wordt? Waar moet je beginnen als integriteit van de organisatie een issue is of kan worden?
Een business case schrijven vormt een steeds groter onderdeel van het werk van de HR-professional. Maar hoe pak je dat aan?
“Wij geloven in elkaar vaker informeren over wat wij doen en hoe wij dat doen,” aldus Monique van Ruitenburg, manager HR Servicecenter over de reden dat Sogeti Nederland ruim een jaar geleden e-feedback invoerde. Sogeti noemt zich een innovatieve IT-dienstverlener en ziet de 2400 werknemers als technology leaders.
“Wij vonden het niet meer bij ons bedrijf passen dat een manager eenzijdig via e-mail om feedback vraagt over een medewerker.” Die constatering leidde bij digital agency Valtech tot de keuze voor een tool die meer informatie kon opleveren én medewerkers het gereedschap zou geven om zelf beter te kunnen worden.