Bij een flink aantal bedrijven kunnen plotseling de strategische plannen de prullenbak in. Omzetverlies, verlies van klanten en markten, gebrek aan financiële draagkracht en een onzeker toekomstperspectief, maken dat een reorganisatie soms onvermijdelijk is. Aan een reorganisatie hangt vaak een zeer negatief beeld, maar mits goed vormgegeven kan een reorganisatie de organisatie en de medewerkers een nieuwe toekomst bieden.
Sascha Becker kreeg onlangs de prijs voor Communicatieman van het jaar uitgereikt door Logeion, de beroepsvereniging van communicatieprofessionals. Hij is auteur van het boek ‘De employee journey’ en gelooft heilig in het belang van een goede samenwerking tussen HR en Communicatie. HR Praktijk sprak de kersverse winnaar en stelde hem een aantal vragen.
Hoewel we de gevolgen op lange termijn nog niet kennen, is al wel duidelijk dat de werkvloer snel verandert door covid-19, dat de situatie méér digitale eisen stelt aan werknemers en dat er op andere plekken gewerkt wordt dan op kantoor. Werknemers en werkgevers hebben een gids nodig die hen in de transformatie begeleidt, en de HR-afdeling moet hierin centraal staan. Hierdoor zullen nieuwe HR-rollen en HR-banen ontstaan.
Wendy Bilsen is agency director bij PROOF en daarnaast is ze verantwoordelijk voor een aantal klanten van het bureau. Al tien jaar draagt Wendy uit dat niet klanten op 1 horen te staan maar dat een organisatie juist haar medewerkers op 1, 2 en 3 hoort te zetten om succesvol te zijn. We spraken Wendy in deze corona-tijden en stelden een aantal vragen.
Je werkt in een prachtige organisatie. Met kundige en talentvolle mensen. Kortom, je hebt een dream team. En dan wordt je compleet onverwacht geconfronteerd met een crisis van ongekende omvang. Hoe houd je dan het team en de organisatieresultaten overeind?
Offboarding is de laatste fase van een employee journey. En hoewel offboarding veel minder populair is dan onboarding is het voor de reputatie van organisaties net zo belangrijk. Zeker nu. ‘Het zegt namelijk alles over respect voor medewerkers en dat zegt weer alles over de organisatie’, aldus Sascha Becker. HR Praktijk stelde Wenda Bolink en Sascha Becker, auteurs van de het boek ‘De employee journey’, zes vragen.
Nu veel medewerkers vanuit huis aan het werk zijn, worstelen leidinggevenden met hun taken. Hoe communiceer je effectief met je medewerkers? Hoe handhaaf je de productiviteit en hoe motiveer je mensen?
Nu veel medewerkers genoodzaakt zijn om thuis te werken, is het lastig om met elkaar in contact te blijven en elkaar niet uit het oog te verliezen. En juist wanneer medewerkers langdurig zijn aangewezen op hun thuiswerkplek is het essentieel dat zij betrokken blijven bij de organisatie en zich verbonden voelen met hun collega’s. Hoe garandeer je het welzijn en de betrokkenheid van medewerkers, wanneer ze niet op kantoor zijn? 4 tips
Hoe realiseer je een hogere productiviteit bij medewerkers? De sleutel ligt bij verbeterde onderlinge samenwerking en het creëren van een innovatieve bedrijfscultuur. Maar hoe breng je dit in de praktijk? En welke rol speelt de werkomgeving hierin?
Wat houdt HR-directeuren zoal bezig? Waar zetten ze op in, waar lopen ze tegenaan en waar zijn ze trots op? U leest het in de bundeling interviews 'HR Executives - interviews met HR-directeuren'.