Het Ontslagbesluit is voor werkgevers in de zorgsector sinds afgelopen dinsdag 11 november 2014 gewijzigd. Aan het Ontslagbesluit is een nieuwe bijlage toegevoegd met betrekking tot ontslagen in de zorg. De wijziging heeft betrekking op werknemers die werkzaam zijn in de thuiszorg, de kraamzorg, de jeugdgezondheidszorg, met een verpleeg- of verzorgingshuis, of in de gehandicaptenzorg of de jeugdzorg.
Minister Asscher heeft per 11 november de regels aangepast voor het bepalen van de ontslagvolgorde in de zorg.
Per 1 januari 2014 is de stamrechtvrijstelling vervallen. Een (ex-)werknemer kan er dan niet meer voor kiezen om zijn ontslaguitkering te krijgen in de vorm van een voor de loonheffingen vrijgesteld stamrecht (aanspraak op periodieke uitkeringen). De ontslaguitkering kan vanaf 2014 alleen nog genoten worden in de vorm van een belaste uitkering.
De laatste jaren wordt er op de arbeidsmarkt steeds meer gebruikt gemaakt van werkervaringsplaatsen. Het is de ideale manier voor starters en andere werklozen om relevante werkervaring op te doen en zich voor te bereiden op een betaalde baan. Juridisch gezien roept dit betrekkelijk nieuwe fenomeen interessante vragen op.
Werkgevers kunnen een ontslagvergoeding aan een oudere werknemer geven zonder dat de extra eindheffing artikel 32ba van de Wet LB (eindheffing op regelingen voor vervroegde uittreding) is verschuldigd. Hoe dat kan? De pensioensite van de Belastingdienst legt uit dat die mogelijkheid er is door de ontslagvergoeding fiscaal gefaciliteerd aan de werknemer te doen toekomen.
Vanaf 1 juli 2015 zal de ontslagwetgeving flink gaan veranderen met als doelstelling de flexibilisering van de arbeidsmarkt te verbeteren. Met name beoogt de regeling hierdoor het aantal vaste contracten te laten groeien. Door de vergoeding wettelijk te maximeren tot € 75.000 en deze vergoeding te verbinden aan transitiebudget beoogt de wetgever dit doel te bereiken. Voor de meerderheid van de werknemers zal deze regeling overzienbare gevolgen hebben, hoewel nog maar te bezien valt wat onder transitiebudget zal blijken te vallen. De kwetsbare groep zal wel het hoger opgeleide (en vaak goed betaalde) bedrijfskader blijken te zijn.
Werkzoekenden krijgen loon voor de uren dat zij werken en WW voor de uren dat zij scholing krijgen. De maatregel, de brug-WW, die per 1 januari 2015 mogelijk moet ingaan, moet het voor werkgevers goedkoper maken een werkloze in dienst te nemen. De maatregel wordt ook van kracht voor werknemers voor wie ontslag boven het hoofd hangt.
Stelt u zich de volgende casus voor. Een werknemer is 27 jaar in dienst geweest van een woningstichting. In vervolg op een tussen werknemer en werkgever gesloten beëindigingsovereenkomst, ontbindt de kantonrechter bij beschikking van 31 augustus 2009 de arbeidsovereenkomst ingaande 1 april 2010. Hij kent aan de werknemer een vergoeding van € 66.000,- bruto toe. Maar dan overlijdt deze werknemer, op 30 december 2009. Door de dood van een werknemer eindigt een arbeidsovereenkomst. Wat gebeurt er dan met die ontbindingsvergoeding?
Minister Asscher van Sociale Zaken gaat onderzoek doen naar de positie van werknemers bij faillissementen. Hij heeft dit in de Tweede Kamer aangekondigd.
De Sociaal-Economische Raad (SER) wil geen gemorrel aan de huidige regelingen voor onwerkbaar weer en werktijdverkorting en is geen voorstander van het samenvoegen in de Calamiteitenregeling WW. Dat is het advies van de SER aan minister Asscher van Sociale Zaken.