Werknemers en werkgevers kunnen met een gerust hart thuis hun rapport laten zien. MKB ondernemers zijn unaniem dik tevreden over hun personeel. Het gemiddelde rapportcijfer dat werkgevers hun medewerkers geven komt uit op een 7.7. Dit blijkt uit de resultaten van de vierde MKB Marktmonitor 2012/2013 van Unique in samenwerking met TNO waarin 2.330 ondernemers persoonlijk zijn geïnterviewd. Ook medewerkers beoordelen hun baan met een ruime voldoende. Meer dan een derde van de medewerkers geeft zijn of haar baan een 7 als rapportcijfer.

Werknemers en werkgevers kunnen met een gerust hart thuis hun rapport laten zien. MKB ondernemers zijn unaniem dik tevreden over hun personeel. Het gemiddelde rapportcijfer dat werkgevers hun medewerkers geven komt uit op een 7.7. Dit blijkt uit de resultaten van de vierde MKB Marktmonitor 2012/2013 van Unique in samenwerking met TNO waarin 2.330 ondernemers persoonlijk zijn geïnterviewd. Ook medewerkers beoordelen hun baan met een ruime voldoende. Meer dan een derde van de medewerkers geeft zijn of haar baan een 7 als rapportcijfer.

Ik ben zeer positief gestemd over deze uitkomsten. MKB ondernemers kennen unaniem een hoog cijfer toe aan hun medewerkers, ongeacht branche of provincie. Het laagste cijfer komt niet onder de 7.1 uit en het hoogste cijfer niet boven de 7.8. De verschillen tussen MKB en grootbedrijf zijn minimaal; HR-managers geven medewerkers gemiddeld een 7,4. Dit blijkt uit de HR Monitor Grootbedrijf die Unique dit jaar voor het eerst uitvoerde onder 158 organisaties met meer dan 500 medewerkers.

Ingezoomd op de medewerkers blijkt dat zij wel iets meer verdeeld zijn als het gaat om de beoordeling van hun baan. Werknemers werkzaam in de ICT en techniek zijn bijvoorbeeld opvallend positief. Eén van de oorzaken dat zij hun baan zo hoog waarderen, is dat er in die branches ondanks de crisis nog relatief veel werk te vinden is. Dat betekent dat mensen sneller van baan durven en kunnen wisselen wanneer ze niet op de juiste plek zitten. In de productiebranche zijn medewerkers het minst tevreden, zij geven hun baan gemiddeld het laagste rapportcijfer.

Deze positieve wederzijdse beoordeling van werkgever en werknemer biedt een goede basis om samen te werken aan de toekomst. Het is belangrijk om als werkgever blijk van deze waardering te geven. In de waan van de dag wordt dat wel eens vergeten, terwijl medewerkers dat juist als enorme motivatie beschouwen. Mijn advies is dan ook om naast Nationale Complimentendag alle kansen te grijpen om elkaar te complimenteren. Heeft u al aan uw medewerkers laten weten dat u dik tevreden bent?