Goed werkgeverschap betaalt zich uit. Dit betekent dat het belangrijk is dat werkgevers zorgen dat wet- en regelgeving wordt nageleefd, maar ook dat werknemers tijdens de herstelperiode werk kunnen doen waar ze positieve energie van krijgen. Het aanbieden van passend werk, regelmatig evalueren en duidelijk en eerlijk communiceren zorgt ervoor dat werknemers steun ervaren en dat is goed voor het herstelproces. Ook de werkgever plukt hier de vruchten van. In een prettige werkomgeving melden minder mensen zich ziek en herstellen ze sneller.
Arbeidsconflict
Als medewerkers het gevoel hebben dat hun werkgever niet goed voor hen zorgt tijdens hun herstelproces heeft dat het tegenovergestelde effect: ze kunnen ontevreden worden en gedemotiveerd raken. Daardoor kan herstel langer duren en in het ergste geval loopt het uit op een arbeidsconflict. Dat is voor alle partijen vervelend. Een rechtszaak over een arbeidsconflict kan leiden tot langdurige en kostbare juridische procedures, reputatieschade voor het bedrijf en financiële consequenties voor de werkgever.
Zorgplicht niet oneindig
Wanneer een werkgever wél alles op orde heeft, is een arbeidsconflict niet onvermijdelijk, maar blijkt ook dat de zorgplicht van bedrijven niet oneindig is. Wie als bedrijf het beste met zijn werknemers voor heeft, hoeft niets te vrezen. Werknemers moeten actief blijven meewerken aan hun herstel, als dat redelijkerwijs van hen verwacht kan worden. Het is daarom essentieel dat werkgevers investeren in goede re-integratie. Daarnaast moeten zij het welzijn van hun medewerkers, ook tijdens het herstelproces, heel serieus nemen.
Zieke manager winkelketen heeft geen recht op doorbetaling loon, Rechtspraak.nl