Volgens Patrick Hendriks van Verzuim Onder Controle (VOC) is het belangrijk presenteïsmein het juiste perspectief te zien. “Veel organisaties formuleren hun verzuimbeleid, plaatsen het op intranet, benoemen de verantwoordelijken en dan wordt veronderstelt dat de lijn zich daar aan houdt. De werkgever heeft zich ingedekt, de lijn is weliswaar verantwoordelijk, maar krijgt in veel situaties niet de juiste tools of ondersteuning om met juiste kennis en kunde om op verzuimmeldingen te reageren. Kortom faciliteer een dialoog en aandacht, want dat verlaagt verzuim en brengt presenteïsmein beeld.”
Wat te doen met medewerkers die zich vanwege de crisis minder snel ziek melden? Hendriks: “Was de ziekmelding het in verleden wel terecht? Ziek is toch ziek? Als werkgever moet je je in dergelijke gevallen afvragen of de medewerker het nog wel naar zijn zin heeft op het werk. Mist hij uitdaging in de functie? Ervaart hij regelmatig spanning of frustratie tijdens het werk, maar weet niet hoe het de onderliggende oorzaak kan aanpakken?”
Hendriks adviseert HR om met regelmatig contact – bijvoorbeeld in de gesprekkencyclus – bovengenoemde vragen op te werpen. “Als vervolgstap kan bijvoorbeeld een werkenergieanalyse een goed instrument zijn. Het heeft tot doel bewustzijn te creëren over de eigen drijfveren en kwaliteiten, zodat men weer met plezier en vol energie naar het werk gaat. Daar zal men niet alleen op het werk maar ook in het privéleven de vruchten van plukken.”