1. Herken een mantelzorgende medewerker
Wie van jouw medewerkers is mantelzorger? Niet iedereen weet van zichzelf dat hij of zij mantelzorger is en bovendien loopt lang niet iedereen daarmee te koop. In beide gevallen is het wel goed om ze te identificeren. We zien namelijk dat steeds meer mantelzorgers overbelast raken. Weet als werkgever waar je op moet letten, dan herken je een overbelaste medewerkers sneller en kun je concreet helpen en ondersteuning bieden.
Lichamgeijke signalen | Mentale/emotionele signalen | Andere signalen |
Hoofd- of buikpijn | Rusteloosheid | Verwaarlozing van het uiterlijk |
Hyperventilatie of snelle en oppervlakkige ademhaling | Chaotisch | Vaker enkele dagen vrij nemen |
Fysieke klachten: pijn in nek, rug en schouders | Concentratieproblemen | Minder flexibel bij overwerk of het wisselen van dagen |
Vermoeidheid | Snel geëmotioneerd raken | Niet (meer) meegaan met een borrel, uitstapje of heidag |
Afvallen of aankomen | Snel geprikkeld zijn | Werkzaamheden die blijven liggen of vergeten worden |
Meer fouten maken | ||
Regelmatig verzuimen |
2. Bespreek situatie én behoeften
Ga in gesprek met de werknemer en vraag naar de specifieke mantelzorgsituatie en behoeften van de werknemer. Zo krijg je een beter beeld van de impact van de mantelzorg op de werknemer. En of dit van invloed is op de beschikbaarheid van de werknemer en welke aanpassingen eventueel nodig zijn.
Dat gesprek aangaan is soms nog best spannend. Alleen de vraag ‘hoe gaat het met je’ roept al snel het sociaal wenselijke antwoord ‘goed’ op en is tegelijkertijd een brede, algemene vraag. Doorvragen helpt dan en let vooral ook op non-verbale signalen van de werknemer.
Als leidinggevende is het jouw rol ervoor te zorgen dat de balans tussen werk en het privéleven van de medewerker goed in balans is. Wij merken dat managers vaak een drempel voelen om bepaalde vragen te stellen: ‘gaat mij dit wel aan’? Weet dat als je het vanuit de juiste context doet, het juist heel prettig is voor de medewerker. Je vindt hieronder vijf tips die je kunnen helpen.
- Tip 1: Voer het gesprek structureel; het blijft onderwerp van gesprek en zo verlaag je de drempel.
- Tip 2: Geef aan dat het vooral over de medewerker en het werk gaat en wat je wilt bereiken in het belang van de medewerker. Bijvoorbeeld: ‘Ik vind het belangrijk dat je met plezier kunt blijven werken en wil graag een beeld krijgen hoe we dit voor elkaar krijgen/houden.’
- Tip 3: Zorg voor een goede balans tussen draagkracht en draaglast rondom het werk. Je wilt als dat nodig is de juiste interventie of ondersteuning kunnen bieden.
- Tip 4: Stel vragen die richting het doel gaan: hoe houd je de medewerker aan het werk? En hoe houd je beeld van waar je de medewerker bij kunt ondersteunen?
- Tip 5: Geef aan de je – als de medewerker dat niet wil of lastig vindt – niet diep wilt gaan op de mantelzorgsituatie. Uiteindelijk is het jouw doel dat de medewerker lekker aan het werk blijft en gezond is.
3. Bied ondersteuning
Als werkgever kun je ondersteuning bieden aan mantelzorgende werknemers, bijvoorbeeld door coaching aan te bieden over hoe om te gaan met stress en balans tussen werk en privéleven en hulp bij het organiseren van regeltaken.
Werkende mantelzorgers vinden het vaak lastig om werk, zorg en privéleven in goede banen te leiden. Er blijft vaak weinig tijd over voor de mantelzorger zelf, terwijl de druk toeneemt.
4. Zorg voor goede communicatie
Hier gaat het om communicatie tussen de werknemer en collega’s of leidinggevenden. Maak duidelijke afspraken over de beschikbaarheid van de werknemer en hoe collega’s en leidinggevenden hiermee om kunnen gaan. Zo voorkom je onduidelijkheid en misverstanden.
5. Geef waardering
Heb oprechte aandacht en waardering voor medewerkers en hun mantelzorgtaken. Op die manier ontstaat begrip over de situatie bij de leidinggevende en andere collega’s. Dit kan hen helpen de combinatie van werk en mantelzorg langer op een prettige manier vol te houden.
Fello helpt werknemers en organisaties met mantelzorg. Werknemers helpen we met één op één coaching: we zijn een vraagbaak, luisterend oor en helpen met het organiseren van regeltaken. Werkgevers staan we bij met raad en daad. Samen maken we het aantal mantelzorgers in jouw organisatie zichtbaar en daarnaast maken we het onderwerp mantelzorg zichtbaar. Diverse communicatiemiddelen staan tot jouw beschikking om jouw medewerkers te vertellen wat en hoe je kunt helpen als werkgever en wat zij van Fello kunnen verwachten.
Meer weten? Fello.nl