
Wie (jong) talent aan zich wil binden, komt vandaag de dag niet meer weg met een goed salaris en een mooie leaseauto. De jongere generaties verwachten dat een werkgever vitaliteit en gezondheid serieus neemt. “De nieuwe generatie wil dat een werkgever daar actief aan bijdraagt”, zegt Yvonne Kersten, directeur bij Arbo Unie. “Doe je daar te weinig aan, dan vertrekken nieuwe medewerkers soms al weer na een jaar. Wie vitaliteit geen integraal onderdeel maakt van het HR-beleid én van het DNA van de organisatie, is straks out of business.”
Wat levert een doordacht vitaliteitsbeleid op?
Investeren in de gezondheid en vitaliteit van je medewerkers levert bovendien veel op voor een organisatie, stelt Yvonne. “Uit onderzoek blijkt dat de productiviteit van medewerkers gemiddeld met 20 tot 25 procent stijgt. Het verzuim daalt met 30 tot 40 procent. En er worden 50 tot 60 procent minder fouten gemaakt.
Dat scheelt veel geld én het zorgt voor meer gemotiveerde medewerkers. Van oudsher wordt binnen organisaties vooral aandacht besteed aan uitgevallen werknemers. Maar het loont dus om je volledige medewerkersbestand te ondersteunen. Vitaliteitsbeleid is volgens ons geen keuze meer, maar een absolute noodzaak.”
De behoefte van werknemers komt ook duidelijk naar voren in de vele enquêtes die Arbo Unie afneemt rondom uitgevoerde Preventief Medische Onderzoeken (PMO’s). “We zien dat mensen tussen de 25 en 45 jaar de meeste hulpvragen hebben”, zegt Wendel Post, die in haar werk veel bezig is met PMO’s.
“Deze groep moet vaak een balans vinden tussen werk en een druk privéleven, vaak met jonge kinderen. Sommigen zijn ook mantelzorger. Daarnaast zegt de helft van de ondervraagden meer behoefte te hebben aan beweging in hun werkomgeving. Die hulpvragen moet je serieus nemen als werkgever. Want je wilt dat iedereen om gezond en vitaal blijft.”
Inzicht als startpunt: weet wat er speelt
HR-professionals moeten dus weten hoe het gaat met medewerkers. Wat zijn hun uitdagingen en behoeften op het gebied van gezondheid en energie? Veel organisaties baseren hun vitaliteitsbeleid op de periodieke PMO-meting. Wendel: “Dat biedt zeer waardevolle inzichten, maar in een wereld die continu verandert, is vitaliteit geen statisch gegeven.
Zeker niet wanneer je een PMO om de vier jaar uitvoert. Er kan in die tijd veel veranderen. In iemands persoonlijke situatie, binnen de organisatie én in de wereld. Denk aan geopolitieke verschuivingen, economische onzekerheid en technologische innovaties.”
Om écht goed te weten hoe het gaat met je medewerkers moet je hun gezondheid en vitaliteit doorlopend monitoren. Een jaarlijkse check is een goede manier om de vinger aan de pols te houden. Arbo Unie zet twee typen tussentijdse toetsen in: een online of een fysieke toets. “Beide toetsen zijn laagdrempelige instrumenten om continu zicht te houden op de gezondheid en vitaliteit van medewerkers. Je kunt bovendien toetsen of je interventies effectief zijn, waardoor je ook snel kunt bijsturen”, legt Wendel uit.
Van inzicht naar actie
“Een PMO is een mooi vertrekpunt, een fundament om te weten hoe het met je mensen gaat”, vult Yvonne aan. “Maar wat je doet met de inzichten uit een PMO bepaalt het succes van je organisatie. Met interventies op het gebied van vitaliteit, arbeidsrisico’s en bedrijfsfysiotherapie kunnen organisaties heel goed inspelen op de uitkomsten van een PMO.
Voorbeelden van interventies zijn vitaliteitscoaching , workshops over specifieke thema’s en een teamaanpak, waarmee je met een consultant werkt aan duurzame gedragsverandering binnen jouw organisatie.”
Hoe borg je gezondheid en vitaliteit in je organisatie?
Het is belangrijk dat medewerkers niks opgelegd krijgen, maar vanuit zichzelf goede en gezonde keuzes maken. Dit lukt alleen als vitaliteit structureel wordt verankerd in het beleid én binnen de dagelijkse werkomgeving. Hoe zorg je ervoor dat vitaliteit blijft? Yvonne en Wendel hebben vier adviezen voor HR-professionals.
- Begrijp de drijfveren en behoeften van je medewerkers: een continu meetmoment via een PMO én een tussentijdse meting geeft al de nodige inzichten. En ga én blijf in gesprek met je mensen.
- Maak vitaliteit herkenbaar: zorg met een programma-aanpak dat vitaliteit zichtbaar en herkenbaar is in de manier waarop je als organisatie werkt. Stel bijvoorbeeld specifieke thema’s (voeding, bewegen, slaap) voor langere tijd centraal.
- Kleine en toegankelijke acties: laagdrempelige interventies maken het gemakkelijk voor medewerkers om deel te nemen. Door dit in teamverband te doen, zorg je dat veel meer mensen meedoen. Zo bereik je ook de mensen die moeilijker in beweging te krijgen zijn.
- Voortdurende aandacht: vitaliteit is een doorlopend proces. Gebruik vitaliteitsthema’s om dit blijvend aandacht te geven. Zo wordt het een vanzelfsprekend onderdeel van de werkomgeving en nemen medewerkers de verantwoordelijkheid voor hun eigen vitaliteit.
Zet de stap naar toekomstbestendig werkgeverschap
Arbo Unie kan organisaties op alle genoemde gebieden ondersteunen en hecht er waarde aan om dit samen met organisaties te doen. Yvonne: ‘We kunnen organisaties helpen met een PMO, maar vinden het nog veel leuker om samen de volgende stap te zetten. En de inzichten uit dat PMO te vertalen naar concrete acties én een stevig verankerd vitaliteitsbeleid.
Vitaliteit is dan geen tijdelijk project, maar een integraal onderdeel. Zo word je die aantrekkelijke en toekomstbestendige werkgever, waarvoor óók de nieuwe generatie graag jarenlang wil blijven werken.”
Wil je meer weten over hoe wij jullie organisatie kunnen helpen met vitaliteit? Neem dan contact op via informatie@arbounie.nl.Meer informatie