Je hebt het perfecte pakket arbeidsvoorwaarden samengesteld: een hoog (start)salaris, een elektrische leaseauto, hybride werken, extra vakantiedagen en veel personeelsuitjes. Toch blijft het verloop hoog en lukt het ondanks alle mooie voorwaarden niet om medewerkers echt aan je organisatie te binden. Maar hoe zorg je er dán voor dat mensen graag bij je blijven werken?

In de huidige tijd van arbeidskrapte blijken arbeidsvoorwaarden niet langer de doorslaggevende factor te zijn voor de werkende mens. Het zijn nu thema’s als betrokkenheid en werkgeluk die bepalend zijn voor duurzame arbeidsrelaties.

Maarten Schellekens – medeoprichter van WELDER – beschouwt het uitbreiden van arbeidsvoorwaarden dan ook als een kortetermijnoplossing voor arbeidstekorten: “De welvaart is de afgelopen jaren enorm gestegen. Tegelijkertijd is de krapte op de arbeidsmarkt ook fors toegenomen. Het antwoord daarop van werkgevers is vaak om meer mensen te werven, maar het behoud van medewerkers is wat écht van belang is. En dat ligt niet meer in een hoger salaris, bonussen of andere mooie arbeidsvoorwaarden.

De keuze om bij een organisatie te gaan werken of te blijven, ligt in een diepere psychologische laag

Dat soort zaken kunnen medewerkers namelijk overal krijgen. De keuze om bij een organisatie te gaan werken of te blijven, ligt in een diepere psychologische laag. Dat heeft onder meer te maken met de tijd waarin we leven: de vorige generatie was van het harder werken en weinig vragen, maar bij deze generatie liggen de kansen voor het oprapen. Zaken als verbondenheid en ontwikkeling worden dan automatisch vele malen belangrijker.”

Wetenschap als basis: vier psychologische basisbehoeftes

Die diepere, psychologische laag is een van de bouwstenen van WELDER, een HR-softwarebedrijf waarmee je de hele medewerkersreis kunt borgen. “Met WELDER heb je alles wat je nodig hebt voor een modern HR-beleid overzichtelijk bij elkaar in één tool: van onboarding tot offboarding. En daar hebben we de vier psychologische basisbehoeftes (te weten: autonomie, verbondenheid, competentie en rechtvaardigheid) die ieder mens heeft in meegenomen. Sterker nog: de basisbehoeftes zijn een belangrijk wetenschappelijk fundament van onze software. Die zijn namelijk enorm bepalend voor hoe iemand op het werk in z’n vel zit. En dus ook bepalend voor de vraag of iemand bij je wil blijven werken of niet.”

Brug tussen gevoel en cijfers

WELDER is ontstaan vanuit de overtuiging dat organisaties meer aandacht moeten hebben voor mensgericht denken als ze willen groeien. Jaren geleden zat Maarten zelf in een situatie waarbij hij als leidinggevende alleen maar keek naar praktische, organisatorische zaken, zoals rendement en omzet. Toen een van zijn teamleden uitviel, kon hij niet anders dan zichzelf afvragen of hij het niet anders had kunnen aanpakken, met meer oog voor menselijke drijfveren.

Met WELDER wil hij mensgericht leiderschap daarom toegankelijk maken voor leidinggevenden. Maarten: “Termen als werkgeluk, mentale gezondheid en vitaliteit zijn voor werkgevers vaak vaag. Het wordt pas belangrijk voor werkgevers wanneer het aantoonbaar is dat medewerkers langer in dienst blijven, productiever en gemotiveerder zijn als zij gelukkig zijn in hun werk. Dat is waar WELDER de brug slaat. We richten essentiële HR-processen zo in dat een bedrijf de juiste cijfers heeft om een innovatief personeelsbeleid te kunnen voeren.’’

Méér dan alleen preventieprogramma’s

Organisaties kennen het probleem van personeelsverloop maar al te goed en implementeren daarom zogenaamde preventieprogramma’s. Zulke programma’s bestaan vaak uit allerlei activiteiten, zoals sportieve teamuitjes, kantoormassages en lessen mindfulness en yoga.

Dit is volgens Maarten positief, maar naar zijn mening niet proactief genoeg. “Met deze aanpak richt je je voornamelijk op medewerkers die graag actief deelnemen, terwijl medewerkers die behoefte hebben aan een goed gesprek over het hoofd worden gezien. Natuurlijk zijn dergelijke programma’s goed voor je medewerkers en dragen ze bij aan een gevoel van betrokkenheid door voldoende uitjes en activiteiten te bieden.

Maar om de diepere motivatielagen te bereiken, is een andere aanpak nodig die gebaseerd is op de vier psychologische basisbehoeften

Maar om de diepere motivatielagen te bereiken, is een andere aanpak nodig die gebaseerd is op de vier psychologische basisbehoeften. Als deze behoeften worden vervuld, voelt een medewerker zich energiek en gemotiveerd en zal zich betrokken voelen bij de organisatie. Zo niet, dan raakt de mentale batterij langzaam leeg en ligt een vertrek op de loer. Het startpunt om deze pijnpunten per medewerker te achterhalen, begint met luisteren naar hun behoeften.’’

Mensgerichte HR-software als oplossing

De software van WELDER is ingericht om de hele medewerkersreis te borgen: vanaf het moment van sollicitatie tot het moment waarop de medewerker het bedrijf verlaat. In die reis zitten belangrijke elementen die iets zeggen over de betrokkenheid van een medewerker en hoe deze in de wedstrijd zit. Dat is meetbaar en levert allerlei waardevolle inzichten op waar je als organisatie op kunt sturen.

Maarten: “Voor jou als werkgever dient het platform als dashboard, waarmee je inzicht hebt in alle data die je nodig hebt voor je personeelsbeleid en het daarop direct kunt aanpassen. WELDER denkt daarin graag mee door aan deze informatie adviezen te koppelen en zo de mensgerichte processen binnen jouw bedrijf te verbeteren.

Tegelijkertijd heeft de medewerker een makkelijke app met toegang tot alle HR-processen. Zo kan degene altijd en overal een digitaal inwerkprogramma doorlopen, een ontwikkelplan invullen en op de hoogte blijven van alle nieuwtjes en relevante informatie.”

Dankzij de modulaire opzet is WELDER voor iedere organisatie toegankelijk. De software bestaat uit vijf modules die los van elkaar gebruikt en aangeschaft kunnen worden, afhankelijk van de behoeften van een organisatie. Binnen deze vijf modules vind je alle essentiële tools voor een modern en mensgericht HR-beleid, waaronder ontwikkelings- en voortgangsgesprekken, een sociaal intranet, onboardingprogramma’s, enquêtes en vragenlijsten, een kennisbank, e-learnings en nog veel meer.

Dit geeft werkgevers de juiste data om op te sturen en biedt medewerkers een eigen, bruisende plek waarmee ze zich verbonden en betrokken voelen bij de organisatie. Én – ook belangrijk – graag langdurig verbonden blíjven aan de organisatie.

WELDER helpt organisaties met het meten en verbeteren van de vitaliteit en betrokkenheid van medewerkers. Dat doen we met innovatieve alles-in-één HR-software, praktisch advies en gerichte funding. Ben jij benieuwd wat WELDER voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, vraag een gratis demo aan of probeer jouw favoriete module 30 dagen gratis uit.