We hebben in bedrijven tal van gesprekken: beoordelingsgesprekken, functioneringsgesprekken, vitaliteitsgesprekken, werkgesprekken, planningsgesprekken etc. Het kost de gemiddelde leidinggevende hele weken op jaarbasis. Dat is prima, want uw mensen zijn toch het ‘echte kapitaal’. Alleen als dat gesprek niet echt ergens over gaat en een ritueel is geworden, dan is dat wel verspilling en ook frustrerend voor allebei. De kunst is het nu eens anders te doen. Wat als die medewerker nu echt eens thuis komt en tegen zijn partner zegt: vandaag is iets gebeurd, ik heb zo’n verdraaid goed gesprek gehad!
Duurzame inzetbaarheid is niet ingewikkeld en het begint volgens ons bij een goed gesprek niet over maar met een medewerker
In het inzetbaarheidsgesprek praten medewerker en leidinggevende over het functioneren van de medewerker met alle aspecten die daarbij komen kijken. Je maakt samen een keuze uit de onderwerpen die je bespreekt. De volgorde in deze ‘praatkaart’ is willekeurig. Kies samen de onderwerpen die voor jullie belangrijk zijn.
Duurzame inzetbaarheid
In het inzetbaarheidsgesprek zijn onderwerpen opgenomen die te maken hebben met ‘duurzame inzetbaarheid’: hoe blijf je competent, gemotiveerd en gezond aan het werk? Het geeft jou en je leidinggevende de kans om niet alleen te kijken naar de nabije toekomst, maar ook wat verder vooruit. U kunt eenvoudig meer diepgang aanbrengen in uw gesprekken. Niet elke branche zal dat op dezelfde wijze willen doen, u heeft uw eigen taal.