Op veel plekken is er ruimte voor verbetering want in de wereld van boomers, Gen X en de ‘patatgeneratie’ (en andere generaties) is psychologische veiligheid veelal nog een lachertje. ‘Je komt toch altijd voor jezelf op?’. Maar sta je dan altijd in je kracht? Nee, want sommigen hebben een ondersteunende hand op de rug nodig of een simpelweg ‘wat is jouw mening hierover?’ om het verschil te kunnen maken in het team of in de organisatie. En daar gaat het om bij psychologische veiligheid. Het creëren van een veilige omgeving waar iedereen durft te spreken, zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt.
Leer psychologische onveiligheid herkennen en maak de eerste stap naar verbetering
Een psychologisch veilige werkomgeving geeft medewerkers niet alleen ruimte om in hun kracht te staan maar stimuleert ook medewerkersbetrokkenheid. Een betrokken team dat elkaar ondersteunt en versterkt is enorm veerkrachtig. Op zijn tijd brengt dit gelukkige medewerkers, die graag voor klanten (en elkaar!) klaar staan, langer in dienst blijven en minder stress en burn-out gerelateerde klachten ervaren. Kortom: genoeg reden om hier samen tijd in te investeren.
Is jouw werkplek een psychologisch veilige werkomgeving?
Uit onderzoek blijkt dat er vijf voorwaarden zijn die tezamen zorgen voor een psychologisch veilige werkomgeving. Blijkt het dat je één of meer dan één van deze voorwaarden niet op orde hebt? Dan kan het zijn dat je collega’s zich psychologisch onveilig voelen, werk aan de winkel dus!
De 5 voorwaarden voor een psychologisch veilige werkomgeving:
- Leiderschapsgedrag: wat leiders zeggen en doen bepaalt in grote mate of teamleden zich veilig genoeg voelen om zich kwetsbaar op te stellen en open te communiceren over alles wat hen bezighoudt.
- Groepsdynamiek: hierbij gaat het om de normen binnen de groep. Worden nieuwe ideeën aangemoedigd, zijn afwijkende meningen welkom of kun je gelijk een afbrander verwachten? Ook rollen en eigenschappen van teamleden spelen hierin een grote rol.
- Vertrouwen en respect: gebrek aan respect zorgt ervoor dat mensen zich minderwaardig of veroordeeld voelen. En dan houden werknemers hun ideeën en meningen voor zichzelf.
- De oefenruimte: een piloot leert een vliegtuig besturen in een simulator voordat hij echt de lucht in gaat. Dit is een veilige plek waar ruimte is om fouten te maken, te experimenteren en jezelf te verbeteren. Zorg dat deze ruimte er ook is voor medewerkers, zodat ze kunnen presteren als het nodig is, maar ook ruimte hebben om te leren.
- Ondersteunende organisatorische context: medewerkers hebben informatie én ondersteunende middelen nodig om op hun best te zijn. En deze informatie en middelen moeten altijd beschikbaar zijn. Zo voorkom je dat er een cultuur van ‘dit moest je weten’ of ‘waarom weet je dit niet’ ontstaat.
Niet elke organisatie, teamleider, HR-professional of manager staat stil bij bovenstaande punten. Het is daarom ook geen misdaad als je niet voldoet aan alle voorwaarden die hierboven beschreven zijn. Wél is het belangrijk om je goed in te lezen wat jij kan doen om hieraan te werken met je teams, leidinggevende of als organisatie. Niet alleen voor het belang van je medewerkers en de teams maar ook voor de groei als organisatie en het aantrekken (of behouden) van talent.
Download het gratis whitepaper!
Lees in het gehele whitepaper ‘Zo bouw je aan een psychologisch veilige werkomgeving’ waar de oorzaken en uitdagingen liggen, krijg handvatten voor het verbeteren van de werkcultuur, ontvang een stappenplan, handige tips en nog veel meer!
Lees ook onze andere blog: 3 tips om psychologische veiligheid te stimuleren.