De informatiebehoefte van werknemers over hun pensioen verandert naarmate zij ouder worden. Werkgevers doen er dan ook goed aan hun informatievoorziening aan te passen aan de levensfase van de werknemer. Zo moeten 50+-werknemers aangemoedigd worden om hun pensioen serieus te plannen en waar nodig actie te ondernemen. De communicatie verloopt daarbij bij voorkeur in drie fases.

Afbeelding: VLC via iStock

Duurzame inzetbaarheid richt zich op het behouden van productieve, gemotiveerde en gezonde werknemers gedurende hun gehele loopbaan. Dit omvat niet alleen fysieke gezondheid, maar ook mentale veerkracht, financiële fitheid, professionele ontwikkeling en een goede werk-privé balans.

Effectieve pensioencommunicatie en financiële fitheid zijn belangrijke pijlers voor een bredere strategie voor duurzame inzetbaarheid

Een goede pensioenplanning draagt bij aan de mentale en financiële rust van werknemers, waardoor duurzame inzetbaarheid en pensioen nauw met elkaar verbonden zijn. Werknemers die zich financieel zeker voelen over hun toekomst zijn doorgaans gemotiveerder en minder gestrest, wat hun inzetbaarheid op de lange termijn bevordert.

Omgekeerd draagt een focus op duurzame inzetbaarheid bij aan een langer en gezonder werkleven, waardoor werknemers met vertrouwen naar hun pensioen kunnen toewerken. Kortom, -effectieve- pensioencommunicatie en financiële fitheid zijn belangrijke pijlers voor een bredere strategie voor duurzame inzetbaarheid.

De veranderende informatiebehoefte

De informatiebehoefte van werknemers over hun pensioen verandert naarmate zij ouder worden. Zo kijken sollicitanten vaak alleen of er een pensioenregeling aanwezig is, terwijl pensioen een zeer waardevolle arbeidsvoorwaarde is. Verder informeren werkgevers hun nieuwe werknemers tijdens de onboarding over de belangrijkste aspecten van de pensioenregeling en over de keuzes die de werknemer bij indiensttreding moet maken, zoals het wel of niet deelnemen aan de vrijwillige modules (Anw) en het vaststellen van het beleggingsprofiel.

Hierna verdwijnt bij de meeste werknemers de ontvangen pensioeninformatie onaangeroerd in de digitale kast. Soms wordt er gedurende de carrière nog eens naar gekeken, bijvoorbeeld bij life-events zoals huwelijk, het krijgen van kinderen of scheiding, meestal in verband met het nabestaandenpensioen.Tot de +/- ongeveer 50-jarige leeftijd blijft pensioen vaak een secundair onderwerp. Pas na die leeftijd realiseren veel werknemers zich dat ze hun pensioen serieus moeten plannen om een financieel gezonde oude dag te garanderen.

Gerichte informatievoorziening

Werkgevers doen er goed aan hun informatievoorziening over pensioen aan te passen aan de levensfase van de werknemer. Jongeren absorberen informatie, nieuws en kennis op een andere manier dan oudere werknemers.  Daarnaast is het belangrijk om pensioeninformatie 24/7 beschikbaar te maken, zodat alle werknemers op ieder gewenst moment toegang hebben tot persoonlijke informatie. Dit kan via een online portal of een mobiele app. Door continu toegang te bieden tot deze informatie, kunnen werknemers beter geïnformeerd en voorbereid zijn, wat hun betrokkenheid en tevredenheid vergroot.

  • Leeftijd 50 – Voorsorteren op pensioen. Bij het voorsorteren op pensioen voor 50-plussers ligt de nadruk nog op het informeren. Ze moeten niet alleen algemene pensioeninformatie ontvangen, maar ook inzicht krijgen in hun persoonlijke pensioensituatie zodat ze zelf kunnen beoordelen of ze voldoende hebben of dat ze – alsnog – moeten bijsparen. Verder kunnen ze, voor zover de pensioenregeling voorziet in de mogelijkheden, hun risicoprofiel en beleggingshorizon aanpassen.
  • Leeftijd 60 – Voorbereiden op pensioen. Wanneer werknemers de 60-jarige leeftijd bereiken, worden persoonlijke pensioengesprekken aangeboden. Tijdens deze een-op-een gesprekken worden verschillende scenario’s doorgerekend en specifieke vragen beantwoord. Dit helpt werknemers om hun pensioendoelstellingen verder te verfijnen en zich nog beter voor te bereiden op hun naderende pensioen. Dit is ook waardevolle informatie voor de werkgever, omdat die zijn personeelsplanning hierop kan afstemmen.
  • Pensioeningang – Advies- en implementatietraject. Ongeveer een jaar voor de pensioeningang start het adviestraject. In deze fase worden de wensen, doelstellingen en risicobereidheid van de werknemer geïnventariseerd en wordt een gepersonaliseerd pensioenplan opgesteld. Ook wordt er een marktonderzoek uitgevoerd om de pensioenuitvoerder te vinden die de best passende voorwaarden voor de werknemer biedt. Wanneer de definitieve keuze voor de pensioenuitvoerder is gemaakt, wordt het implementatietraject gestart. De werknemer wordt begeleid totdat hij of zij de eerste pensioenuitkering heeft ontvangen.

Strategische pensioenplanning

Een strategisch pensioenplan helpt werknemers proactief voor te bereiden op hun pensioen, waardoor zij beter in staat zijn om weloverwogen beslissingen te nemen. Dit leidt tot aanzienlijke voordelen voor zowel de werknemer als de werkgever, zoals betere personeelsplanning, minder verzuim en hogere productiviteit.

Voordelen voor de werknemer:

  • Meer betrokkenheid en motivatie
  • Minder financiële stress en onzekerheid
  • Betere voorbereiding op de toekomst

Voordelen voor de werkgever:

  • Betere personeelsplanning en opvolging
  • Hogere productiviteit en minder verzuim
  • Versterkt imago als zorgzame werkgever

De cruciale rol van HR

De rol van HR is tweeledig. Enerzijds fungeert HR als voorvechter van duurzame inzetbaarheid door het bevorderen van gezondheid, motivatie en professionele ontwikkeling gedurende de hele loopbaan van de werknemer Anderzijds is HR verantwoordelijk voor de implementatie van en communicatie over de pensioenregeling(en). Door gerichte communicatie en persoonlijke adviezen te faciliteren zorgt HR ervoor dat werknemers tijdig geïnformeerd en betrokken zijn bij hun pensioenvoorbereidingen.

Het maken van een communicatieplan is een must voor iedere HR-afdeling. Hiermee zorg je ervoor dat de belangen van de medewerkers worden verenigd met de doelstellingen van het beleid. Leg de uitkomsten van het plan vervolgens vast in het Handboek HR zodat dit voor alle werknemers transparant en helder is.

Ondersteuning door VLC & Partners

VLC & Partners helpt ondernemingen bij het opstellen van een effectief communicatieplan. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met generatie-specifieke behoeften en voorkeuren, zodat iedere werknemer op de juiste manier wordt bereikt en geïnformeerd.
Daarnaast bieden we advies op maat voor werknemers die zich voorbereiden op hun pensioen, zodat zij goed geïnformeerde keuzes kunnen maken en met vertrouwen hun pensioen tegemoet kunnen zien.

Voor 50-plussers wordt pensioenplanning steeds belangrijker. VLC & Partners biedt op maat gemaakte oplossingen om hen te ondersteunen bij hun pensioenvoorbereidingen. Van informatiesessies en persoonlijke pensioengesprekken tot uitgebreide adviestrajecten; wij staan klaar om werknemers te helpen hun keuzes te maken en beslissingen te nemen.

Bezoek onze website voor meer informatie over onze aanpak en ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen helpen bij het bevorderen van duurzame inzetbaarheid en effectieve strategische pensioenplanning.