Door de coronacrisis ligt de focus van organisaties eenzijdig op de korte termijn. De vraag is nu hoe we efficiëntie en controle kunnen ombuigen naar een model dat de mens juist centraal stelt. Dit blijkt de rode draad van de ‘Future of Work’, twee bijeenkomsten waar 17 HR-directeuren van toonaangevende Nederlandse organisaties samen kwamen.

De bijeenkomsten zijn geïnitieerd door vitaliteitsbedrijf Lifeguard. CEO Mikkel Hofstee: “Door de coronacrisis is er zoveel in beweging gekomen dat we nu de grote vraagstukken te lijf moeten gaan. Door samen met toonaangevende organisaties de belangrijkste thema’s in kaart brengen, signaleren we waar de problemen zitten en kunnen we ons richten op oplossingen.”

Hoe zetten we de mens weer centraal?

Uit de sessies blijkt dat de uitdaging vooral ligt bij de eenzijdige focus van organisaties op de korte termijn. “We verliezen de mens uit het oog, en de vraag is hoe we efficiëntie en controle kunnen ombuigen naar een model dat de mens juist centraal stelt.” Aldus Hofstee. De uitdagingen zitten vooral aan de maatschappelijke kant. De plotselinge digitalisering door het thuiswerken is onderdeel van een grotere digitale transformatie. Die ertoe kan leiden dat er voor veel mensen geen zinnig werk meer is. Daarnaast zorgt deze voor de vraag of er nog wel genoeg werk is voor de hele beroepsbevolking.

Nieuwe leider: Kwetsbare generaal

De coronacrisis heeft de wens om bij te dragen (purpose) vergroot. Dit speelt zowel op organisatorisch als op persoonlijk niveau. Mensen willen zich binden. Dit kan zijn aan het grotere doel, de organisatie of aan collega’s. De verwachting is dat als er een grote economische crisis komt, purpose ondergeschikt raakt aan zekerheid van werk en inkomen.
De veranderingen van deze tijd vragen ook om nieuw leiderschap. We gaan naar meer ‘feminien leiderschap’. Dit type leider durft kwetsbaar te zijn en toe te geven dat zij of hij niet alle antwoorden heeft. Vertrouwen staat centraal in plaats van controle. Mannelijke eigenschappen als daadkracht en zelfverzekerdheid blijven zeker ook van belang. De nieuwe leider wordt daarom als ‘Kwetsbare generaal’ omschreven.

Samenwerken

Een van de thema’s was Samenwerken. ‘De toekomst van werk zal meer dan ooit draaien om een veelheid aan perspectieven. Niemand heeft alle antwoorden, dus we zullen onze visies met elkaar moeten bespreken en nauw moeten samenwerken. Daarvoor moeten we meer ‘naar buiten’ kijken. Enkele conclusies uit de bijeenkomsten:

  • Diversiteit moet, maar kan in de praktijk oncomfortabel zijn. ‘Psychologische veiligheid’ is een voorwaarde om afwijkende en soms botsende ideeën, benaderingen en invalshoeken te bespreken
  • Uiteindelijk streven we naar ‘deep level diversity’: het gaat om karakters, visies en perspectieven, ongeacht gender, etniciteit of sociale klasse
  • Bedrijven zullen veel meer gaan samenwerken met concurrenten, toezichthouders, overheden en NGO’s

Alle uitkomsten van ‘Future of Work’ staan in het whitepaper Future of Work.

De Future of Work–bijeenkomsten werden dit najaar gehouden. De deelnemende bedrijven en organisaties waren Zilveren Kruis, Loyens & Loeff, Friesland Campina, NS, HTM, VodafoneZiggo, ABN AMRO, McKinsey, Radboud UMC, Achmea, Rabobank, TNO, EY, UWV, Catharina Ziekenhuis, Radboud Universiteit en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.