Nieuwe generaties rekenen er op om veel elementen die onderdeel zijn van het privéleven terug te zien in de werkomgeving. De andere generaties nemen die manier van werken snel over. We spreken tegenwoordig niet langer over een work-life balance, maar over work-life fluency of fusion.

Ruim 15 jaar lang is de discussie over een work-life balance onderdeel geweest van de werkomgeving. Deze startte toe de Generatie X de arbeidsmarkt betrad, eind jaren 90. De algemene opvatting was dat deze generatie minder waarde hechtte aan het salaris en in plaats daarvan op zoek was naar meer balans tussen werken en de waardevolle ervaringen in privétijd. Dit was een reactie op de groeiende werkdruk die ontstond door de grotere snelheid van werken dankzij de komst van faxmachines, netwerkcomputers en interne e-mail. Sindsdien is die snelheid onder invloed van technologische ontwikkelingen alleen maar toegenomen.  Tussen werken en leven ontstaat geen balans. Zij worden onderdeel van dezelfde ruimte en tijd.

Output

De komst van smartphones, tablets en werken in de Cloud heeft ervoor gezorgd dat wij echt anytime, anyplace, anywhere kunnen werken. En dat doen wij dan ook. Opeens kregen wij steeds meer de ruimte om zelf te bepalen hoe wij werken, waar wij werken, wanneer wij werken, waarmee wij werken en met wie wij werken. Er ontstonden nieuwe manieren van werken en het werd steeds lastiger voor managers om mensen af te rekenen op aanwezigheid. Langzaamaan gingen wij dus naar een meer op output georiënteerde samenwerking. Het werd een gegeven dat er ook buiten ‘kantoortijden’ werk werd verzet. Tegelijkertijd raakte het geaccepteerd om een tandartsafspraak of sportklasje onder ‘werktijd’ te plannen. Het ontvangen van privépakketten op het werk ontworstelde zich uit de taboesfeer en niemand kijkt meer raar op wanneer er met collega’s een spelletje tafelvoetbal gespeeld wordt.

Hospitality

Work-life fluency vraagt van HRM, het management en de facilitaire partner om op een andere manier naar de werkomgeving te kijken. We hebben andere faciliteiten nodig. Dankzij de grotere flexibiliteit van medewerkers in en rondom het kantoor gedurende meer uren per dag, ontstaan flexibele werkplekconcepten. Dankzij de mogelijkheid van migratie in en uit het kantoor ontstaat een wens naar grotere efficiëntie, effectiviteit en de mogelijkheid om meer op activiteit gebaseerd te gaan werken. En op een wijze die beter aansluit op iemand zijn of haar persoonlijkheid. De ene persoon start graag heel vroeg op kantoor, de volgende persoon blijft liever langer zitten. Daarmee verwacht men ook dat er mogelijkheden zijn om ontbijt of een avondmaaltijd op kantoor te kunnen nuttigen. Snelle technology, snelle WiFi op iedere plek in de werkomgeving en plug-and-play faciliteiten horen onderdeel uit te maken van het moderne kantoor. Een plek die inspireert, waar gesport kan worden, ruimte is voor gezondheid en ontspanning, met goed eten en drinken. Was hospitality vroeger nog een nice-to-have, inmiddels zijn wij dankzij internet gewend geraakt aan snelle service en levering. Vandaag de dag is hospitality in de werkomgeving een must-have.

War-for-talent

De noodzaak van een werkomgeving die rekening houdt met de work-life fluency van tegenwoordig is overigens niet enkel een voortvloeisel van hedendaagse ontwikkelingen. Het blijkt ook noodzakelijk om het hoofd te bieden aan de War-for-Talent. De Millennial, geboren tussen 1982 en 2002, is opgegroeid met technologie. Zij betraden de arbeidsmarkt in een periode dat werk schaars werd. Het is deze generatie die de komende 10 tot 15 jaar het economische, maatschappelijke en politieke landschap bepaalt. Zij scoren hoger dan ieder voorgaande generatie op ondernemerschap en omgevingsbewustzijn. Zij beschikken over een hoog adaptief vermogen en hechten een ander belang aan bezit en status. Deze generatie is niet onder de indruk van grote multinationals met grote namen. Zij zoeken naar inspirerende werkgevers die op een maatschappelijk verantwoorde manier hun business draaien. Daarbij weten zij niet anders dan dat leven en werken onderdeel zijn dezelfde ruimte en tijd. Een groot onderzoek van PWC laat zien dat zij meer waarde hechten aan een goede worklife fusion dan aan bijvoorbeeld salaris. Ze sparen liever ervaringen dan geld.

Worklife fluency of fusion gaat ervoor zorgen dat de welbekende A-Great-Place-To-Work verandert naar A-Great-Place-To-Be. Met alle mogelijkheden van thuis… en meer.