Het verzuim door psychische klachten steeg in het tweede kwartaal van dit jaar tot 36 procent, ten opzichte van 30 procent eerder dit jaar. Stress speelt daarin een belangrijke rol. Daarom deelt Ellen Botman PhD, psycholoog en CEO van Happy Brain® Clinics, zeven tips om stress tegen te gaan die naar eigen zeggen nog weinig HR-managers toepassen.

Ongeveer de helft (48 procent) van de werknemers heeft regelmatig tot vaak stress-gerelateerde klachten, zo blijkt uit onderzoek van Nationale Nederlanden. “Langdurige, ernstige stress is ongezond en leidt tot ziekte en verzuim. Veel bedrijven kampen met een personeelstekort. Tegelijkertijd vallen er collega’s onnodig uit door stressklachten. Dat kan beter en slimmer. Met deze zeven tips hoop ik HR-managers te helpen om stress op het werk te voorkomen het psychisch verzuim in hun bedrijf terug te dringen”, aldus Botman.

Maak ruimte voor een VR-bril-ervaring

“Wist je dat je hersenen geen onderscheid maken tussen wat je observeert en wat je ervaart? Als je je via een VR-bril je op het strand of in de natuur begeeft, zorgt dat voor een ontspannende ervaring die stress terugdringt. Zorg op de werkplek voor een rustige ruimte waar mensen zich een paar minuten terug kunnen trekken en een VR-bril kunnen opzetten”

Inclusie door purpose

“Er niet bij horen, uitgesloten worden, wordt door je hersenen als zeer onaangenaam ervaren en veroorzaakt veel stress. Door ervoor te zorgen dat iedereen zich gezien voelt, verlaag je de stress in je team. Niets werkt daarbij zo verbindend als het samen werken aan hetzelfde doel. Zorg dat de missie en visie duidelijk zijn en iedereen het erover eens is hoe die in de praktijk vorm krijgen.”

Zorg voor psychologische veiligheid

“Veel bedrijven profiteren van innovatie. Innovatie betekent experimenteren en dat gaat met vallen en opstaan. Mogen mensen fouten maken als ze iets nieuws proberen? Stel jezelf de vraag: wordt hun rug gedekt of hun kop er afgehakt? Het spreekt voor zich dat hun rug dekken fors minder stress oplevert.”

Geef duidelijkheid

“Mensen kunnen slecht omgaan met onzekerheid, in de hersenen leidt dat tot extra stress. Bij fusies en reorganisaties zie je deze onrust vaak terugkomen, omdat het dan onduidelijk is in welk team je komt en wie welke taken krijgt. Neem daarom zoveel mogelijk onzekerheid weg. Duidelijkheid geven over onduidelijkheid, is ook duidelijk. Het helpt dus als je zegt ‘we weten het nu nog niet, maar over vier weken weten we het wel’.”

Luister tweemaal daags Binaural beats

“Luister tweemaal daags naar Binaural Beats waarbij je linker en rechteroor twee verschillende geluidsfrequenties te horen krijgen. Doordat je brein op zoek gaat naar het midden tussen beide frequenties, wordt het vanzelf rustig in je hoofd.”

Gelegenheid voor verbinding

“Je eenzaam voelen is heel slecht voor mensen, het is ongeveer even slecht als het roken van vijftien sigaretten per dag. Bedrijven die snel groeien, doen er goed aan om activiteiten te organiseren waarbij men elkaar kan leren kennen en die de cohesie binnen een team versterken.”

Geef complimenten en vier successen

“Als we een compliment geven of ontvangen, maakt ons lijf serotonine aan. Dat verlaagt stress. We zijn sociale dieren en hebben de verbinding met anderen nodig. Het vieren van successen en geven van complimenten helpt daarbij. Zowel de ontvanger als de gever hebben daar baat bij.”

Lees ook: Ziekteverzuim piekt – Zo herken en verminder je stress en voorkom je uitval