Hans Blok (56) had verschillende banen in de technische sector. Van servicemonteur buitendienst tot rayonvertegenwoordiger in de industriële automatisering. Tijdens zijn laatste baan als servicemedewerker technische dienst bij een grote zorginstelling zette een hernia hem buitenspel en belandde hij in de Ziektewet.

“Omdat die baan niet helemaal bij mij paste, besloot ik in goed overleg met de zorginstelling om na mijn herstel niet meer terug te keren in mijn functie. Na twee jaar Ziektewet begon ik opnieuw met solliciteren. Dat proces verliep stroef. Het was augustus 2014 en de naweeën van de economische crisis waren duidelijk voelbaar. Werkgevers waren terughoudend met het aannemen van nieuwe mensen. Ik reageerde op allerlei technische vacatures en schreef open sollicitaties. Onder andere voor de functie van technisch onderwijsassistent op hogescholen en bij de technische dienst van ziekenhuizen, maar ondanks mijn uitgebreide werkervaring kreeg ik zelden een antwoord. Laat staan een uitnodiging voor een gesprek.”

Nieuwe inzichten

“Een paar maanden later nodigde UWV mij uit om deel te nemen aan de training Succesvol naar werk. Ik leerde er op de juiste manier netwerken, het belang en de mogelijkheden van LinkedIn en ik hoe ik mijn motivatiebrief kon verbeteren. Die was namelijk te formeel. Daar mocht best af en toe een wat speelsere zin in, legde een van de trainers mij uit. De training heeft mij veel nieuwe inzichten gebracht. Een van de opdrachten met de andere deelnemers van de training was het voor elkaar zoeken naar een geschikte vacature. Een deelneemster had voor mij de functie van leermeester bij Tetrix uitgekozen. ‘Want’, zo zei zij, ‘jij bent niet alleen technisch kundig, maar je kunt ook heel goed met mensen omgaan.’ Zo had ik het zelf nog niet bekeken. Toch legde ik in eerste instantie de vacature naast me neer, omdat ik vond dat ik geen ervaring had met leerlingen en dat was wel een vereiste.”

Buurjongen

“Twee maanden later besloot ik – met een minder formele motivatiebrief – alsnog te reageren op de vacature en werd ik zowaar uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens het gesprek vertelde ik over mijn buurjongen die ik bijles geef in wiskunde en ik realiseerde mij hoeveel voldoening mij dat geeft. Ik werd aangenomen en werk nu al een aantal maanden bij Tetrix als leermeester, waar ik leerlingen zo goed mogelijk voorbereid op praktische handvaardigheden in het bedrijfsleven. Het is niet altijd een eenvoudige taak, maar het bevalt mij uitstekend. Ik geef begeleiding aan leerlingen tussen de 16 en 20 jaar met verschillende beroepsrichtingen, die allemaal een verschillende sturing nodig hebben. Het contact met de leerlingen is een continue, interessante uitdaging. Ik zou bijna zeggen: het is een gemiste kans dat ik nooit eerder les ben gaan geven. Maar aan de andere kant: dit had ik eerder niet zo gekund. Juist door mijn levenservaring en kennis van hoe de bedrijfswereld in elkaar zit, kan ik mijn inzichten nu goed op de jongere generatie techneuten overbrengen.