Hybride werken heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht gemaakt. Voor de pandemie was thuiswerken nog vaker uitzondering dan regel. Maar inmiddels is het voor een groot aantal bedrijven haast de normaalste zaak van de wereld. Bovendien wil negen van de tien werknemers ook na de coronamaatregelen vaker vanuit huis werken. Hoe zorg je er in deze nieuwe situatie voor dat medewerkers effectief aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling kunnen én blijven werken?
Veel organisaties beseffen het belang van bedrijfstrainingen voor zowel het personeel als het bedrijf zelf, en bieden hun medewerkers mogelijkheden om bij te leren. Ondanks de voortdurende ontwikkeling van e-learning technologieën zijn er nog steeds bedrijven die geloven dat de beste manier om een team te ontwikkelen de traditionele training onder leiding van een instructeur is. Deze methode werkt weliswaar, maar e-learning is veel geavanceerder, want daarmee kunt u uw team sneller en goedkoper trainen zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de lesstof, en kunt u zelfs een hogere kwaliteit bereiken.
Wie wil waar wanneer en hoe werken? Na de coronapandemie wemelt het van de antwoorden op deze vragen. Hoogleraar HRM Karin Sanders pleit voor het zorgvuldig onderzoeken van de voorkeuren van medewerkers in plaats van af te gaan op aannames. Zij komt nu met een eerste onderzoek.
In onderzoek door de UvA geeft negentig procent aan de kennis, vaardigheden en netwerk te vinden die men zocht.
40% van werkend Nederland heeft het gevoel dat ze hun ontwikkelwensen niet kunnen uitspreken en 60% procent ervaart geen duidelijke richting.
De vraag naar HR-professionals steeg het afgelopen jaar met 72 procent. Hoewel de vraag naar HR-professionals hoog is, is deze groep relatief passief in het zoeken naar een nieuwe baan. HR-professionals die wél op zoek gaan naar een baan zijn uitermate kritisch. Hoewel het grootste aantal HR-professionals in de sector gezondheids- en welzijnszorg werkt, ziet de HR-professional de overheid als meest aantrekkelijke sector. Dit en meer blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group in opdracht van HR-dienstverlener Compagnon.
Leren op en van werk staat al decennia in de belangstelling. Toch is nog niet goed duidelijk hoe een werkomgeving zo kan worden ingericht dat naast het behalen van werk- en productiedoelen ook beoogde leerdoelen en -processen worden gefaciliteerd en gestimuleerd en er een krachtige leer-werkomgeving ontstaat. Centraal in dit onderzoek stond de vraag welke ontwerpprincipes bijdragen aan het inrichten van een krachtige leer-werkomgeving. Op basis van literatuur- en praktijkonderzoek worden dertien ontwerpprincipes gepresenteerd voor het integreren van werken en leren.
Heleen Kuijten start per 1 april 2022 als managing director human resources bij APG Groep NV, de grootste pensioenuitvoerder van Nederland. In deze rol zal zij verantwoordelijk zijn voor het HR-beleid en -strategie en de HR-transformatie van APG. Heleen rapporteert rechtstreeks aan Ronald Wuijster, lid van de raad van bestuur en onder meer portefeuillehouder HR.
Meer aandacht voor informeel leren is wenselijk. Dit melden TNO en de SER in hun nieuwe Monitor Leercultuur.
Hybride werken. Een term die je steeds vaker hoort en ziet. Maar wat houdt het precies in? En tot welke uitdagingen leidt het bij het onboarden van een nieuwe collega? Kortom: Hoe zorg je voor verbinding in een wereld die sneller dan ooit is gedigitaliseerd en een stuk minder fysiek samen is?