Door de steeds fellere internationale concurrentie kunnen bedrijven niet zonder innovatie. Nieuwe producten en diensten ontstaan door het loslaten van creatieve krachten. Werkdruk, vergaderingen, polderen en een tekort aan lef staan de creativiteit echter in de weg.
FNV Bondgenoten heeft Jobcircle voor jonge werknemers gelanceerd met een campagne die de naam ‘Fuck your way to the Top’ draagt. Jobcircle is een Hyves-achtige site waarmee de vakbond meer inzicht wil krijgen in de behoeftes en uitdagingen van nieuwe werknemers.
Om te voorkomen dat ze vastlopen, doen veel werknemers er goed aan periodiek een loopbaangesprek te voeren met hun baas. Die conclusie trekt de FNV naar aanleiding van ruim 1400 reacties op de Loopbaanspiegel, een digitale zelftest op de website van de werknemersorganisatie.
‘Iedere werknemer moet de kans krijgen om elke vijf jaar een kennistest te doen. Deze test moet uitwijzen of hij of zij, én de werkgever, voldoende hebben gedaan aan extra scholing.’ Dit stelt Mariët Hamer, fractievoorzitter van de PvdA.
Bedrijven vinden hun eigen begeleiding aan stagiairs onvoldoende. Tijd en middelen ontbreken vaak. Dit blijkt uit het Nationaal Stageonderzoek 2007 van Stageplaza.nl.