Met ingang van 1 september is Pascale Peters op Nyenrode Business Universiteit benoemd als hoogleraar Strategisch Human Resource Management. Het onderzoek van Pascale Peters richt zich in belangrijke mate op het vormgeven van arbeidsrelaties en de vraag naar nieuw leiderschap in het licht van maatschappelijke veranderingen, zoals globalisering, individualisering en technologische en demografische ontwikkelingen.
De arbeidsmarkt is krap en veel organisaties hebben moeite met het vinden van gekwalificeerd personeel. Toch blijken aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van werknemers grotere personele uitdagingen dan werving.
Ruim 55 procent van de werkende Nederlanders denkt dat hun werkgever liever niet investeert in de scholing van het personeel, omdat ze bang zijn dat het personeel na de opleiding vertrekt naar een andere werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van Robidus onder ruim duizend werkende Nederlanders. Tegelijkertijd vindt bijna 84 procent dat de werkgever verantwoordelijk is voor bijscholing.
Hoewel meer dan 50 procent van de ondervraagde bedrijven aangeeft een duidelijke visie te hebben op de digitale toekomst van hun onderneming, beschikt minder dan 15 procent van hen over voldoende medewerkers met de relevante kennis volgens onderzoek van de Technische Universiteit München. Daar ligt een mooie uitdaging voor… Tsja, voor wie eigenlijk?
Bedrijven geven jaarlijks gemiddeld € 949 uit aan de scholing van hun werknemers. En gemiddeld gaat iets meer dan een kwart van de werknemers eens of vaker per jaar op cursus. Meer dan de helft leert omdat er steeds hogere eisen worden gesteld aan de professionaliteit van medewerkers.
18 Procent van de werknemers heeft de afgelopen 12 maanden een nieuwe baan gevonden en maar liefst 23 procent blijkt dat dit jaar van plan te zijn – het grootste deel denkt aan een andere werkgever.
Inmiddels zijn veel bedrijven zich bewust van het belang van digital learning. Helaas wordt nog te vaak gedacht dat het ontwikkelen en implementeren een tijdrovend traject is. Niets is minder waar. In deze case study van klant Proximus laten we zien hoe je binnen een kwartier een digital learning module opzet, gecreëerd door het personeel zelf.
MindCampus, het bedrijf waartoe HR Praktijk en HR Academy behoren, heeft onlangs een vernieuwde Cedeo-erkenning gekregen voor de open bedrijfsopleidingen. Uit het onafhankelijke klanttevredenheidsonderzoek, dat uitgevoerd is door Cedeo, blijkt dat maar liefst 95,4% van onze klanten zeer tevreden is over onze dienstverlening en onze opleidingen!
In de vorige eeuw was het opleiden van medewerkers toch maar simpel. Als een medewerker in de door ons verzonnen functie competenties miste voor de taken die bij die functie hoorden, kochten we een standaard training in en klaar was Kees. Of de medewerker zin had om te leren deed niet ter zake. Hij (of zij) moest wel, anders kon hij uit zijn functie gezet worden. Laat staan dat we ons zorgen maakten of de opleiding wel aansloot bij de talenten, interesses en ambities van de medewerker. In het industriële tijdperk regeerden de processen en niet de wensen of interesses van de medewerkers.
De tijd van urenlang luisteren, oefenen en weer luisteren naar een trainer of docent lijkt voorbij. Met de toetreding van Millennials op de werkvloer en in de managementlagen verandert ook de manier en behoefte van leren en ontwikkelen. Micro-learning doet zijn intrede.