Bent u bekend met het fenomeen 'nudging'? Het Engelse woord 'nudge' betekent letterlijk 'duwtje' en is populair als een gedragspsychologische motivatietechniek, waarbij je mensen subtiel kunt stimuleren om zich op een gewenste wijze te gedragen. Wat kun je hiermee vanuit HR-oogpunt?
Lijnmanagement en directe collega’s hebben de grootste invloed op de scholingsintentie van medewerkers zo blijkt uit onderzoek. HR krijgt dus steeds meer een strategisch faciliterende rol. Vanuit die rol heeft HR een duidelijk scholingsbeleid neer te zetten, waarin ruimte is voor een individueel budget van rond de € 1.500 en waarin ook wordt geborgd dat medewerkers de tijd hebben om hier invulling aan te geven. Enkele tips.
Hoewel 89% van de medewerkers het belangrijk vindt om zichzelf te ontwikkelen door opleidingen, heeft maar 32% de laatste 3 jaar geen enkele opleiding gevolgd. Hoe ga jij daar als HR een rol in spelen, wanneer je invloed op de scholingsintentie zo beperkt is?
Als organisatie wil je natuurlijk beschikken over gemotiveerd en goed gekwalificeerd personeel. Het opleiden en scholen van medewerkers levert hier een belangrijke bijdrage aan. Maar opleiden kost tijd en geld. Gelukkig stelt de overheid financiële hulpmiddelen beschikbaar voor het opleiden van personeel. Maar welke hulpmiddelen zijn dit?
Het lijkt in tegenspraak met het uitgangspunt van een persoonlijk opleidingsbudget, maar slechts 14% van werkend Nederland heeft zelf de regie over zijn persoonlijke ontwikkeling. In bijna een derde van de gevallen (32%) wijst de werkgever opleidingen en trainingen toe aan medewerkers.
De millennial is lui, narcistisch en verwend. Toch? De werkelijkheid is een stuk genuanceerder dan dat. Een recente analyse van de millennial en de bijbehorende vatbaarheid voor burn-outs legde de vinger op de zere plek: de mentale belasting van de constante stroom aan werk-, privé- en zorgtaken is voor deze generatie ongekend. Het artikel ging viral en in de reacties ontwaarde zich een zucht van herkenning. Deze groep mensen – voor zover je kunt generaliseren voor een gezelschap variërend van 18 tot 38 jaar – ervaart vaak een zodanige disbalans tussen werk en privé, dat het evenwicht hierin een stip ver op de horizon lijkt.
Investeren in persoonlijke ontwikkeling van werkenden moet als volwaardige arbeidsvoorwaarde worden aangemerkt. Afspraken over budgetten voor scholing en ontwikkeling worden dan als standaard onderdeel van het totale beloningspakket gerekend. Ook moet het belang van scholing op de werkplek beter onderkend worden. Dat stellen de gezamenlijke werkgevers, verenigd in VNO-NCW, MKB-Nederland en AWVN, in hun arbeidsvoorwaardennota voor 2019.
De manier waarop medewerkers worden aangenomen, opgeleid en beoordeeld, stamt uit de periode waarin het moderne bedrijfsleven in opkomst was – oftewel: eind negentiende eeuw. Er zijn verschillende praktijken die hun wortels hebben in deze periode, die eigenlijk nu pas, in de eenentwintigste eeuw, langzaam maar zeker beginnen te slijten.
Hoe stimuleer je leren en ontwikkelen voor werkenden en werkzoekenden? Welke OntwikkelNudges kunnen daarbij helpen en waarom? Ieder jaar organiseert de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek (NSvP) challenges om vernieuwing op het vakgebied van mens en werk te stimuleren, gericht op een menswaardige toekomst van werk. Team UWV is dit jaar de winnaar en ontving tijdens de Middag van het Ontwikkelgedrag de NudgeEindprijs van € 15.000.
Organisatieveranderingen zijn aan de orde van de dag. Een van de veel voorkomende gevolgen daarvan is dat rollen in de organisatie verschuiven. Medewerkers houden dezelfde functietitel maar krijgen heel andere taken dan ze gewend zijn. Zo krijgen leidinggevenden de rol van facilitator en ambassadeur, docenten die van coach en inhoudsdeskundigen worden netwerkers. Hoe help je hen te groeien in die nieuwe rol?