Technisch gezien slaan wij ons gemakkelijk door online communicatie heen, maar één ding blijft nog steeds een enorm moeilijke vraag. Hoe halen wij onze resultaten als organisatie, afdeling of team terwijl wij onze medewerkers daarbij niet meer in de ogen kunnen kijken? Een mooi voorbeeld werd met ons gedeeld tijdens een trainingsmodule over leidinggeven bij een grote financiële instelling.
Eén op de drie Nederlandse werkenden spart niet met zijn manager over de werk/privé-balans. Daarnaast is er een aanzienlijke groep die vindt dat zijn manager te veel over zijn eigen privésituatie praat. Eén op de acht (13%) denkt er zo over.
Een crisis als waar we nu in zitten komt van rechts en geef je voorrang. Wat moet er dan veranderen en wat is de taak die je samen te doen hebt? Hoe kom je hier doorheen? Wij zien vier werkende bestanddelen die je helpen om dat goed te doen. Die vorm geven aan waar we allemaal naar zoeken. Deze tijd vraagt om TACTvol leiderschap.
Managers in Nederland bezitten grotendeels de kwaliteiten om organisaties succesvol te leiden in tijden van een crisis zo blijkt uit onderzoek van trainingsbureau Direction uit Hilversum. Recente publicaties van Harvard, Universiteit Leiden en MIT beschrijven drie belangrijke kwaliteiten om organisaties succesvol door een crisis te leiden: Besluitvaardig zijn, Focus houden en de Dialoog voeren.
Beste Joost, Man man, wat was ik blij; twee weken geleden werd KPN door Equileap uitgeroepen tot het meest gendergelijke bedrijf van Nederland. ‘Mooi’ dacht ik, ‘Joost weet dus ècht hoe het moet, 30% vrouwen in de RvB en RvC, top!’ Tot ik gisteren de column van Sophie van Gool (Salaristijger) in de Volkskrant las.
Thuiswerken is – waar mogelijk - de norm en een groot deel van werkend Nederlands is ervaringsdeskundige. Toch is het op afstand werken van collega’s en leidinggevenden nog lang geen abc’tje: we leren terwijl we aan het doen zijn. Thuiswerkers en thuiswerkende leidinggevenden moeten samen verder aan de slag om thuiswerken echt werkend te krijgen.
De coronacrisis heeft de rol van leidinggevenden veranderd. Zo zijn de rollen van de leidende en de organiserende manager afgenomen met 6 en 7 procent. Rollen waar meer focus op gekomen zijn: de coachende en de ondernemende manager. Respectievelijk zijn deze toegenomen met 3 en 16 procent.
Bedrijven met meer genderdiversiteit in leidinggevende functies en bij promoties, en met meer vrouwen in hoog betaalde en inkomsten genererende functies, zorgen voor een positievere ervaring voor alle werknemers in hun hele organisatie. Bovendien worden bedrijven met leiderschapsstructuren die diversiteit ondersteunen, zoals het hebben van een Chief Diversity Officer, door werknemers als inclusiever ervaren.
De coronacrisis doet meer dan voorheen een beroep op het inlevingsvermogen en de communicatieve vaardigheden van leiders. Op deze belangrijke werkgelukdriverspresteren onze leiders echter onder verwachting. De communicatie (53% tevreden), de empathie (55% tevreden) en ook het vertrouwen (58% tevreden) en de hulpvaardigheid (61% tevreden) die ze aan de dag leggen, laten nog veel te wensen over.
De coronacrisis is van grote invloed op de wijze waarop bedrijven wereldwijd omgaan met hun werknemers en de maatschappij. Het uitbreken van Covid-19 heeft een groot aantal ondernemingen ertoe aangezet om meer aandacht te besteden aan hun werknemers en de rol die de onderneming in de samenleving zouden moeten vervullen. Dit blijkt uit de wereldwijde CEO Outlook van KPMG; een onderzoek onder ruim 1.800 CEO’s.