Een leidinggevende denkt vaak dat hij mensen aanstuurt om het werk te doen. Natuurlijk is het doel van zijn taak om werkprocessen zo effectief en succesvol mogelijk te laten verlopen. Wat hij zich misschien onvoldoende realiseert is dat hij net zoveel bedrijven aanstuurt, als het aantal mensen dat hij aanstuurt. Elke medewerker heeft een bedrijf in zijn hoofd: het breinbedrijf.
Wat verwachten organisaties van leiders? En hoe wordt leiderschap concreet ingevuld? Op het HR Praktijk Diner gaan Rob Vinke, hoogleraar personeelswetenschappen, en Loraine Blommendaal, HR Director bij ADP, hierover graag met u in gesprek.
Duurzaam leiderschap huist in elk van ons. Het bevindt zich net onder de oppervlakte van ons dagelijks doen en denken – daarom zien we het meestal net niet. Wat vraagt het van ons als nieuwe leiders om onze organisaties weer in te richten als gilden: huizen waar mensen van elkaar leren wat ze nooit uit boeken en opleidingen kunnen krijgen?
Waarom zijn sommige ondernemingen succesvol en falen anderen? Wat kun je als leidinggevende doen om te voorkomen dat jouw onderneming ophoudt te bestaan?
Als leidinggevende zit je soms letterlijk met de handen in het haar. De ene medewerker is eigenwijs. Hij wekt de indruk dat hij zijn taken prima kan uitvoeren, maar de resultaten vallen tegen. De ander is onzeker. Je hebt het idee dat hij veel meer kan dan hij zelf denkt, maar het komt er niet uit. En dan is er nog die nieuwe medewerker die ingewerkt moet worden en de ervaren kracht die goed wil blijven presteren. Hoe bepaal je welke benadering het beste bij welke persoon past?
Een organisatie wordt bepaald door zijn leider(s). Wie zou zich Virgin kunnen voorstellen zonder Branson, of Dyson zonder Dyson? Toch is een organisatie meer dan alleen zijn leider: Apple is met succes en zonder veel imagoschade overgegaan naar Tim Cook. .
Talentontwikkeling en leiderschap lopen vrijwel altijd achter de feiten aan, betoogt Jaap van Muijen, psycholoog en hoogleraar psychologie aan de Nyenrode Business Universiteit. Zijn oplossing: ontwikkel meerdere scenario’s, zodat je overal klaar voor bent.
De teams van EW Facility Services werkzaam bij Crowne Plaza Amsterdam - Schiphol en Rabobank Zeist zijn dit jaar winnaar van de ‘EW Service Award’. Een jaarlijkse onderscheiding waarbij de facilitair dienstverlener op zoek gaat naar de best presterende teams binnen haar organisatie, respectievelijk in de categorieën Hotels en Kantoren, Zorg & Leisure. Kritisch blijven op de eigen dienstverlening, maar ook het creëren van betrokkenheid en het ‘in the picture’ zetten van haar medewerkers zijn voor EW Facility Services belangrijke facetten binnen deze onderscheiding.
Mensen die worstelen met een oneindige stroom van drukte in hun (werk)leven zijn vaak loyaal, betrokken en gaan tot het gaatje om voor elkaar te krijgen wat van hen verwacht wordt. Ze vinden het belangrijk om betrouwbaar te zijn voor hun opdrachtgevers of medewerkers. ‘Afspraak is afspraak’, dat staat boven aan hun lijstje van belangrijke waarden.
Niet langer de CEO’s hebben invloed maar reguliere werknemers en ‘mensen als ikzelf’. Deze nieuwe invloedrijken worden nu bijna twee keer geloofwaardiger bevonden dan de leiders binnen het bedrijfsleven en de overheid volgens de Trust Barometer van Edelman.