Op dit moment bevolken drie generaties tegelijk de werkplek, met eenleeftijdsverschil van soms wel vijftig jaar. De generaties verschillen fundamenteel van elkaar in hun kijk op het werk. Vooral op het gebied van leiderschap zo blijkt uit onderzoek van Hudson. Waarbij binnen de generaties het verschil tussen mannen en vrouwen opvalt.
Doorzettingsvermogen en inzet zijn belangrijke succesfactoren, EQ en nieuwsgierigheid onmisbaar. Naast deze factoren speelt een portie geluk ook een rol in de weg naar de top volgens 55 procent van de executives. Een kwart vindt zelfs dat het hen is overkomen zo blijkt uit onderzoek van Executive Network (TEN) onder 249 Nederlandse topmanagers en -bestuurders, onder wie 39 procent bestuurders van beursgenoteerde ondernemingen.
Organisaties moeten een duurzamer en uitgebalanceerd integriteitsbeleid ontwikkelen door projectmatig te werken en het eigen integriteitsnetwerk te versterken. Op deze manier raken zij in staat om op in te spelen op nieuwe risico’s die ontwikkelingen als een flexibele arbeidsmarkt en decentralisaties met zich meebrengen. Dat was de boodschap van Marijn Zweegers, hoofd Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS) op de 6e Dag van de Integriteit in Rotterdam.
Topmanagers moeten beschikken over een bijzondere ‘drive’ en uitstekende interpersoonlijke vaardigheden om zichzelf en anderen succesvol te laten zijn. Ze kunnen echter ook doorschieten in deze kwaliteiten, met negatieve, tot zelfs rampzalige gevolgen als resultaat. Hoe raken leiders verzeild in deze donkere kant van leiderschap, en belangrijker nog, hoe voorkom je dat?
Manager klinkt als een functie op zich, maar onder deze titel kunnen verschillende ‘rollen’ worden uit gevoerd. Elke rol biedt andere mogelijkheden voor HR en belangrijke lessen voor de manager. In dit artikel verkennen wij de vijf belangrijkste rollen die de manager kan aanwenden om op een hoge prestatiecultuur verder te bouwen en deze te behouden. Ook wordt er gekeken hoe deze rollen kunnen dienen als strategische hefboom voor HR om werknemersbetrokkenheid op te vergroten en in stand te houden.
Vertrouw de mensen die goed in hun vak zijn en treed assertief op voor de mensen waarvoor dat niet meer geldt. Dit is de bottomline van het betoog van Mathieu Weggeman, hoogleraar Organisatiekunde, in het bijzonder Innovatie Management aan de TU Eindhoven. Over turfsmurfen en spreadsheetfundamentalisten en werken volgens het Delle-principe van het eenvoudigweg laten liggen.
Hoe verbind je succesvol in een decentrale organisatie? Dat was de uitdaging waarvoor Imtech Nederland zich gesteld zag. Om ervoor te zorgen dat medewerkers zich bewust werden van het bijbehorende gedrag en de gewenste houding startte HR de HR Academy met onder meer business games.
Hoe houd je plezier in je werk? Dat is de voornaamste drijfveer van Karel de Groot, brigadier van de politiekorps Brabant-Noord. Met het ‘job demands-resources model’ en het in eigen beheer ontwikkelde programma Op eigen kracht probeert het korps in te spelen op de veranderingen in een organisatie, waar het lijkt ofchange the only constantis.
De ambities van Ahold draaien maar om één ding: groei realiseren zowel in als buiten Nederland. Een belangrijke taak voor HR daarbij is het voltooien van de concernbrede organisatieverandering, waarmee ook de HR-businesspartner zijn intrede deed. En dat terwijl concurrent Jumbo eind 2011 onverwacht de tweede marktpartij werd.
Waarom zouden organisaties zich moeten behelpen met één centrale leider? Netwerkorganisaties als Xerox zijn inmiddels zo complex dat gedeeld leiderschap betere producten en diensten oplevert. Jelle Dijkstra en Paul-Peter Feld beschrijven een model dat past bij onze tijd. “Zelfs de Romeinen pasten het al met succes toe.”