Steeds meer willen we organiseren op een manier die bijdraagt aan gelukkige klanten, gelukkige werknemers en gelukkige organisaties. Minder hiërarchie, meer zelforganisatie door teams. Terug naar de bedoeling van de organisatie. De aandacht voor zelforganisatie groeit ongekend snel in de zorg, het onderwijs en in het bedrijfsleven.
Atlassian, coöperatie DELA, Lean Consultancy Group en House of Performance hebben de eerste plek behaald in de lijst van Best Workplaces 2018. De lijstaanvoerders onderscheiden zich vooral door de mate waarin ze medewerkers betrekken bij besluiten en door een goede werk-privébalans.
Het creëren van een zelforganiserende omgeving is hard werken, vertelt HRD Manager Esther Burger van T-Mobile: “Het gaat niet alleen om het bedenken van een nieuwe structuur, maar veel meer over het ontwikkelen van een nieuwe mindset bij de medewerkers.”
Het aantal vrouwen in de top van organisaties - Raden van bestuur en en Raden van commissarissen - blijft sterk achter bij de vrijwillige streefcijfers vanuit de politiek. Uit een steekproef onder bijna 700 bedrijven bleek dat vorig jaar 11,7 procent van de topbestuurders vrouw was. In 2019 zou bij wijze van tussenstand 20 procent van de topposities bezet moeten zijn door vrouwen.
Veel teams hebben niet geleerd om goed met conflicten om te gaan omdat dit in traditionele organisaties vaak bij managers wordt neergelegd. Bij zelfsturing of zelforganisatie moeten de teamleden hun eigen conflicten oplossen. Hoe doe je dat op een vruchtbare manier?
Op dit moment staat zelfsturing en nieuw organiseren erg in de belangstelling. Zelfsturing sluit naadloos aan bij nieuw (dienend) leiderschap. Wat zijn in Nederland de belangrijkste spelers op dit gebied?
Geregeld komen verhalen naar buiten over een angstcultuur in organisaties. Medewerkers gaan in de veilige modus werken om conflicten en ontslag te voorkomen. Dit leidt op de korte termijn tot forse schade, maar staat op de lange termijn de ontwikkeling van de organisatie in de weg. Toekomstgerichte wendbare organisaties vragen om medewerkers die creatief zijn en eigenaarschap tonen. Wat is de bijdrage van HR aan vitaler sturen met én op vertrouwen?
Reorganisaties, transformaties, integraties: allemaal veranderingen die je kunnen overkomen. Sommige zijn kleiner en hebben wellicht minder impact op je. Maar wat gebeurt er met je als de verandering veel impact op je heeft? Als je werk er echt anders uit gaat zien, je functie, je rol of je werkomgeving? En als het een verandering betreft die je niet zelf had gewild?
Het is voor veel teams en managers een worsteling: hoe krijgen we een goede feedbackcultuur in ons team en de organisatie? Als organisatie- en teamcoaches krijgen wij regelmatig het verzoek om een feedbacktraining te verzorgen. Want: 'onze mensen vinden het zo lastig om feedback te geven.' Juist in die vraag zit volgens mij al het grootste probleem, en specifiek op het woord 'geven'. Het creëren van een feedbackcultuur of aanspreekcultuur verloopt veel voorspoediger als je je richt op het vragen van feedback in plaats van het geven van feedback!
Wat is volgens jou het ultieme doel van leiderschap? Als leiderschap een boom is, welke vrucht produceert hij dan? Aangezien je gedachten bepalen hoe je je gedraagt, is het belangrijk om bij deze vraag stil te staan.