In aanloop naar zijn komst naar Nederland ging de redactie van HR Strategie in gesprek met managementgoeroe Henry Mintzberg over een aantal actuele organisatievragen. Wat kunnen we leren van familiebedrijven? Hoe kunnen we grote bedrijven zo organiseren dat we ons niet alleen laten leiden door wat de aandeelhouders drijft?
Het is niet te geloven, maar ik hoor nog steeds dat in organisaties ‘coachend leiderschap’ gepredikt wordt. Zelfs door HR-afdelingen, terwijl die toch als eerste zouden moeten inzien wat een rabiate onzin het is. Een leider kan helemaal niet coachen, nooit. Dat heeft niks met de kwaliteiten van de leider of de manager te maken, maar met de grondbeginselen van coaching.
Het vaak geclaimde voordeel van thuiswerken, namelijk dat de bevlogenheid toeneemt vanwege grotere autonomie, is er niet bij thuiswerkende ambtenaren. Ook denken top managers te rooskleurig over de ervaringen van medewerkers. Dit vormt een potentieel gevaar bij het implementeren van innovaties. Dat stelt bestuurskundige Hanna de Vries in haar proefschrift over telewerken in de publieke sector en de gevolgen daarvan.
In aanloop naar zijn komst naar Nederland ging de redactie van HR Strategie in gesprek met managementgoeroe Henry Mintzberg over een aantal actuele organisatievragen. Mintzberg doet een pleidooi voor ‘disorganization’; weg met bestuurlijke lagen en strategische planning. Hij zegt dat de échte grote leiders zoals Steve Jobs weten wat zich op de werkvloer afspeelt. Hoe doen ze dat? En wat is het belang van het zogenaamde ‘communityship'?
Een derde van de Europese werknemers is ontevreden met de kwaliteit van het leiderschap binnen de organisatie (33%). Bijna de helft van de werknemers geeft aan het gevoel te hebben dat de werkgever hen niet begrijpt en onvoldoende oog heeft voor hun capaciteiten (46%). Ruim één op de zes denkt zelfs dat de werkgever hen enkel ziet als een nummer (18%).
Hoe zorg je dat je als leider je eigen organisatie optimaal ondersteunt en meeneemt in de huidige tijd, waarin de ene na de andere – vaak radicale – verandering op je afkomt? Vier invalshoeken voor het werken aan een toekomstbestendige, innovatieve organisatie.
Escaleren. Welke gedachten en gevoelens roept het bij jou op? In mijn werk maak ik zelden mee dat mensen er positieve gedachten bij hebben. Regelmatig wordt het gelinkt met ‘politieke machtspelletjes’. En dat snap ik ook best omdat het soms op een vervelende manier wordt gebruikt. Ik denk dat het anders kan, en dat het juist heel waardevol kan zijn om te escaleren samenwerking.
Bijna de helft van werkend Nederland (48%) is van mening dat het werk beter wordt uitgevoerd als de manager meer feedback geeft. Bovendien wil bijna een derde van de werknemers (31%) meer gecoacht worden. Nog eens 58% zegt dat hun leidinggevende niet op de hoogte is van hun bezigheden en prestaties.
Wat verlangen medewerkers van hun werkgever? Onder andere een goede feedbackcultuur. Helaas wordt de feedback van medewerkers nog onvoldoende benut zo blijkt uit The Global Employee Engagement Index™ van Effectory.
Een meer digitaliserende wereld en verandering in industrieën vraagt om leiderschap dat klaar is om organisaties door dit tijdperk heen te leiden. Dit heeft ook gevolgen voor de people strategie en dus voor HR. Een case-study over energiebedrijf Vandebron.