Het psychologisch contract, de arbeidsrelatie tussen de werkgever in de zorg en de werknemer, de professional, krijgt door de COVID-19 een ander karakter. Zorgprofessionals, lees ook begeleiders hebben door COVID-19 meer risico in de uitvoering van hun vak ervaren. Ze hebben veel moeten dragen. Een applaus of een extra presentje is dat dan wel genoeg?
‘Geweldloze communicatie’ (GC) is een manier om gedrag te bespreken op een oprechte, verbindende en empathische wijze. GC ondersteunt gespreksvaardigheden in dialoog met een ander. De stappen en enkele voorbeelden.
Aan alles gedacht en toch neemt de betrokkenheid af. De grote vraag is dan: Hoe houd je als werkgever je medewerkers betrokken? Helaas is er geen eenduidig antwoord. Wat wel helder is: luister naar wat leeft onder medewerkers en kom in actie.
Iedere medewerker beleeft de coronacrisis weer anders. Daar komt nog bij dat een groot deel van het personeelsbestand op afstand in wisselende thuisomstandigheden moet werken. Hoe geef je vanuit de organisatie sturing en hoe achterhaal je vanuit HR wat er werkelijk ‘leeft’ bij de medewerker? En hoe neem je mensen mee in de transitie van de business? In deze webinaropname helpen Duco Molenaar en Jan Tjerk Boonstra u op weg!
Wendy Bilsen is agency director bij PROOF en daarnaast is ze verantwoordelijk voor een aantal klanten van het bureau. Al tien jaar draagt Wendy uit dat niet klanten op 1 horen te staan maar dat een organisatie juist haar medewerkers op 1, 2 en 3 hoort te zetten om succesvol te zijn. We spraken Wendy in deze corona-tijden en stelden een aantal vragen.
Je werkt in een prachtige organisatie. Met kundige en talentvolle mensen. Kortom, je hebt een dream team. En dan wordt je compleet onverwacht geconfronteerd met een crisis van ongekende omvang. Hoe houd je dan het team en de organisatieresultaten overeind?
Nu veel medewerkers vanuit huis aan het werk zijn, worstelen leidinggevenden met hun taken. Hoe communiceer je effectief met je medewerkers? Hoe handhaaf je de productiviteit en hoe motiveer je mensen?
Als gevolg van de Corona pandemie is thuiswerken voor velen verplicht geworden. Hoewel flexibiliteit en de mogelijkheid tot thuiswerken belangrijke factoren voor werktevredenheid zijn voor Nederlandse professionals, zijn er normaal gesproken niet veel mensen die elke dag thuis werken. In deze nieuwe manier van werken is het voor managers essentieel om hun teams goed te blijven begeleiden om zowel de productiviteit als de motivatie hoog te houden. Hoe doe je dat op afstand?
Wat is écht en wat is onzin? Deze speech moest niet alleen goed uitleggen, maar ook krachtig weerwoord bieden aan alle rondzingende sappige verhalen. Hoe pakte hij dit aan?
Klantvragen en behoeften van medewerkers veranderen zo snel dat de traditionele manier van werken tekort schiet. Organisaties moeten in toenemende mate wendbaar en vernieuwend zijn. Waarom is er zoveel belangstelling voor Agile-methodes en zelfsturing? Wat vraagt dit van leidinggevenden?