Als HR-professional van een bedrijf met meer dan 100 medewerkers krijg je er in 2025 een nieuwe taak bij: het rapporteren van de CO2-uitstoot van werkgerelateerd vervoer.

Vóór 30 juni 2025 moet je alle gegevens over 2024 aanleveren bij de RVO. Klinkt als een flinke klus? Met de juiste aanpak valt het mee en met de juiste tools, maak je het jezelf ook de jaren hierna een stuk makkelijker.

Download voor meer HR wetswijzigingen 2025 onze whitepaper

Wat moet je precies rapporteren?

Het gaat om twee hoofdcategorieën:

  1. Woon-werkverkeer: hoe komen je medewerkers naar kantoor?
  2. Zakelijke reizen: alle dienstreizen en externe afspraken

Begin nu met data verzamelen

Om straks niet voor verrassingen te staan en te laat je rapportage in te dienen, kun je nu al starten met:

– Inventariseren van vervoersmiddelen:

  • Auto’s (lease, privé, elektrisch/fossiel)
  • Openbaar vervoer gebruik
  • Fiets en e-bike gebruik

– Kilometers in kaart brengen:

– Opzetten van een monitoringsysteem:

Waarschijnlijk is het dit jaar nog een behoorlijke opgave omdat je nog niet alles geautomatiseerd of geregistreerd hebt. Bereid je nu goed voor, zodat het volgend jaar makkelijk wordt.

Maak het je jezelf volgend jaar makkelijker

Met deze voorbereidingen en een slim registratiesysteem wordt de CO2-rapportage werknemersvervoer volgend jaar een stuk eenvoudiger:

Door nu al te starten met de juiste tools, maak je het jezelf volgend jaar een stuk makkelijker.

Wil je meer weten over andere wetswijzigingen voor 2025? Download onze complete whitepaper.