Volgens recent onderzoek van het UWV groeit het aantal banen in de uitzendbranche het hardst van alle sectoren. Seizoenarbeiders maken daar een groot deel van uit. In de strijd om de productiviteit van werknemers te vergroten zien HR- en interne communicatie-specialisten ‘betrokkenheid’ vaak als een belangrijke onderscheidende factor. Maar uit resultaten van het nieuwe onderzoek van Speakap, 'Seasonal Workers: The Hidden Fuel of the Gig Economy', blijkt dat de tijdelijke aard van de gig-economie ervoor zorgt dat deze groeiende groep wordt buitengesloten van de dialoog met het bedrijf.

De belangrijkste bevindingen van de studie zijn onder andere:

  • Leeftijd maakt een verschil in de manier waarop seizoenarbeiders worden behandeld door HR-, management- en operationele medewerkers. Medewerkers die werken met oudere seizoenarbeiders geven aan dat ze minder betrokken zijn dan jongere seizoenarbeiders. Ondanks deze discrepantie wordt meestal ‘niets’ gedaan om oudere seizoenarbeiders bij de organisatie te betrekken. 
  • Medewerkers willen het gevoel hebben dat er een persoonlijke benadering is. Organisaties met veel seizoenarbeiders behandelen hen minder persoonlijk dan organisaties met weinig seizoenarbeiders. Maar medewerkers het gevoel geven dat ze persoonlijk benaderd worden, is een belangrijke manier om ze bij de organisatie te betrekken, ook voor seizoenarbeiders. Het is belangrijk om manieren te vinden om dit te doen zonder al te veel tijd te verliezen.
  • Er is té weinig duidelijkheid binnen organisaties over hoe seizoenarbeiders presteren.  De aanwezigheid van seizoenarbeiders wordt niet optimaal benut door degenen die hen opleiden en begeleiden: 43 procent van de werknemers die seizoenarbeiders onboarden geven aan dat zij denken dat deze werknemers boven verwachting presteren, vergeleken met 27 procent van de werknemers die hen dagelijks begeleiden.
  • Gemakkelijk bruikbare interne communicatie tools zijn moeilijk te vinden. Werknemers in organisaties met meer dan 76 procent seizoenarbeiders geven aan dat ze alle vormen van bedrijfscommunicatie gebruiken (e-mail, intranet, chat, prikborden), waardoor het verwarrend kan zijn voor seizoenarbeiders, vaak zonder toegang tot laptops of telefoons van het bedrijf, om specifieke informatie te vinden wanneer ze deze nodig hebben.