“Er is binnen human resources veel behoefte aan interimmers ter ondersteuning van veranderingen binnen de organisatie, bijvoorbeeld wanneer bedrijven een professionaliseringsslag willen maken of gaan fuseren of reorganiseren. Ook is er op dit moment veel aandacht voor duurzame inzetbaarheid en het aantrekken en behouden van personeel, waardoor er behoefte ontstaat aan interim professionals gespecialiseerd in employer branding of learning & development.
Hoewel de vraag naar specialistische interim professionals groot is, blijft ook de behoefte aan generalisten bestaan. Generalistische interim professionals worden voornamelijk ingehuurd voor vervangingsopdrachten, bijvoorbeeld wanneer er een vaste werknemer met zwangerschapsverlof is. Echter merk ik dat professionals die de overstap naar interim maken dit vooral doen om aan uitdagende, specialistische opdrachten te werken – niet om tijdelijk ‘op de winkel te passen’. Ze willen uitdaging, iets waar ze hun tanden in kunnen zetten.”
Hoe weet je dat je klaar bent voor de overstap naar interim?
“Als interim professional moet je een stevige basis hebben om leuke en gevarieerde opdrachten binnen te kunnen halen, vijf jaar ervaring is echt het minimum. De ideale interim professional heeft ruime ervaring opgedaan binnen vaste functies bij verschillende organisaties, en is hierdoor gewend zich aan te passen aan nieuwe bedrijfsculturen en omgevingen.
Als je twijfelt of interim bij je past of niet stevig in je schoenen staat, raad ik je aan om in vaste dienst te blijven. Je geeft vastigheid op als je op interimbasis gaat werken en duikt in iets heel nieuws. Bovendien moet je jezelf als interimmer goed weten te verkopen aan opdrachtgevers. Als je niet zeker bent van je zaak is dit erg moeilijk. Je moet je netwerk goed onderhouden en al tijdens je huidige opdracht bezig zijn met het vinden van een volgende opdracht. Dat moet je wel leuk vinden, anders kost het teveel energie. Als je het niet erg vindt om vastigheid op te geven en het leuk vindt om te netwerken en jezelf te verkopen, dan is interim iets voor jou.”
In hoeverre kun je nog doorgroeien als je op interim basis werkt?
“Vaak zie je dat bepaalde opdrachten steeds terugkomen. Als je bijvoorbeeld ergens een HR-afdeling hebt opgezet, zul je hiervoor steeds weer benaderd worden. Maar je kunt je als interimmer zeker ontwikkelen. Ik hielp bijvoorbeeld laatst een interim professional aan zijn eerste HR Director opdracht, nadat hij een paar keer de functie van HR Manager had vervuld.
Ook zie ik het vaak gebeuren dat een interim professional begint aan een vervangingsopdracht en dit zo goed doet dat hij vervolgens gevraagd wordt om allerlei andere projecten binnen de organisatie op te pakken. Een contractverlenging is trouwens altijd goed voor je cv, omdat het laat zien dat de opdrachtgever tevreden over je is.’
Wat zijn de voor- en nadelen van werken op interim basis?
“De nadelen zijn het opgeven van je baanzekerheid en de tijd die je moet steken in het zoeken naar nieuwe opdrachten. Hoewel je als HR-professional vaak een aanspreekpunt bent en daardoor veel op de werkvloer aanwezig moet zijn, ervaar je als interimmer toch veel vrijheid. Je bent je eigen baas en kunt zelf bepalen hoe je een opdracht uitvoert.
Wat ook mooi is aan werken op interimbasis, is dat je zelf kiest welke opdrachten je aanneemt. Je kunt de ene keer een strategische rol als HR Director vervullen, en daarna een meer operationele rol aannemen als je behoefte hebt aan afwisseling.”
Waar moeten HR professionals aan wennen bij de overstap naar interim?
“Als interim professional hoor je niet echt bij de organisatie, je blijft altijd extern. Ik hoor van veel startende interim professionals dat zij hier soms moeite mee hebben. Je mag niet als medewerker behandeld worden, waardoor je geen beoordelingsgesprekken hebt, niet meegaat op uitjes en geen borrels of andere personeelsbijeenkomsten mag bijwonen. Daarnaast word je als interim professional vaak ingeschakeld om veranderingen door te voeren waar werknemers niet altijd even blij mee zijn. Je moet stevig in je schoenen staan om dit aan te kunnen.”
Wat moet je allemaal regelen voor je in je eerste interimopdracht kunt starten?
“Er komt veel kijken bij de overstap van vast naar interim. Je moet allerlei verzekeringen afsluiten, zoals een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Daar staat tegenover dat je als starter profiteert van belastingvoordelen, zoals de startersaftrek. Ik raad startende interim professionals aan om zoveel mogelijk ervaringen uit te wisselen met andere interimmers, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan. En natuurlijk kunnen wij mensen helpen met het regelen van al deze dingen.”