
Dit blijkt uit het wereldwijde State of Freelance Work Report van Remote, een expert op het gebied van werken op afstand. Het onderzoek onder 1.900 bedrijven en 3.300 freelancers in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Nederland, Duitsland en Australië toont aan dat 52 procent van die bedrijven (47 procent in Nederland) de afgelopen drie jaar meer gebruik heeft gemaakt van freelancers.
Hierbij stelt 46 procent wereldwijd (52 procent in Nederland) dat een beroep is gedaan op freelancers omdat bedrijven de openstaande vacatures niet kunnen vullen.
Stressverlagend
Respondenten geven aan dat de voorkeur vaak uitgaat naar iets oudere freelancers, 43 procent wereldwijd en 40 procent in Nederland. Hierbij stelt 45 procent (Nederland 38 procent) dat steeds vaker freelancers boven de 55 jaar worden ingehuurd. Een belangrijke bijkomstigheid van het inhuren van freelancers is het feit dat ze het team medewerkers nieuwe vaardigheden aan kunnen leren. Daarnaast helpen ze volgens 45 procent om de stress in het team te verlagen en spelen ze een sleutelrol in het op tijd afronden van projecten.
Flexibiliteit en autonomie
De meeste freelancers starten met die manier van werken om eigen baas te zijn (41 procent wereldwijd, 39 procent in Nederland). Nederlanders beginnen een freelancebestaan echter ook om een vaardigheid te leren die ze in hun vorige baan niet konden ontwikkelen. Pas daarna is het te verdienen inkomen een reden, terwijl dat wereldwijd hoger op de prioriteitenlijst staat. Als belangrijkste voordelen worden genoemd: een flexibel schema, werken waar je maar wilt en autonomie (eigen baas).
Uitdagingen voor HR
Hoewel de opkomst van freelancewerk bedrijven helpt om tekorten aan talent op te vullen, creëert het ook uitdagingen voor HR-afdelingen van bedrijven. Bijna de helft van alle ondervraagde bedrijven vertrouwt nog steeds op eenvoudige en verouderde interne tools, waaronder handmatige spreadsheets, om contracten met freelancers en facturering af te handelen. Dit zorgt niet alleen voor meer interne administratie en potentiële fouten in de boekhouding, maar leidt er ook toe dat bijna een derde van de freelancers regelmatig niet op tijd betaald krijgt. Nederlandse freelancers spenderen gemiddeld iets meer dan 2 uur per week aan het najagen van onbetaalde facturen.
Een ander voortdurend probleem dat wordt gesignaleerd door het onderzoek is de werkrelatie tussen zzp’er en opdrachtgever. Dit wordt door beide partijen genoemd. Het kan mogelijk leiden tot ernstige juridische en reputatieschade voor bedrijven.
Internationaal freelancen
Een opkomend probleem is het managen van freelancers die op afstand werken in verschillende landen. In het onderzoek nam 37 procent van de bedrijven internationaal freelancers aan in gebieden waar ze geen kantoren hebben. Ondanks het feit dat ze vaak personeel moeten managen in verschillende tijdzones die vaak verschillende talen spreken, zei slechts een kwart van de werkgevers dat hun team communicatieproblemen ondervond bij het werken met freelancers, wat aangeeft dat wereldwijde freelancers goed integreren met hun interne teams.
“Het gebruik van freelancers is een wereldwijd fenomeen en alles wijst erop dat het aantal de komende jaren zal toenemen, vooral in IT en klantenservice”, zegt Pedro Barros, General Manager Contractors van Remote. “Maar veel bedrijven hebben niet de structuur, het proces of de tools om hun freelancers effectief te beheren. Ze lopen het risico dat ze de regelgeving overtreden, wat kan leiden tot boetes en reputatieschade.”
Leer in één ochtend hoe je als HR-professional effectief omgaat met de juridische en fiscale uitdagingen bij het inhuren van zzp’ers. Na deze training weet je wanneer een medewerker echt als zzp’er kwalificeert.