Humor verbindt, opent deuren, verhoogt de productiviteit bij medewerkers en is van groot belang voor het imago van je organisatie. Toch gebruiken maar weinig werkgevers en leidinggevenden humor als een instrument om deze effecten te bereiken. Vreemd, want maak humor onderdeel van je bedrijfscultuur en je bent van succes verzekerd!

Op 21 april gaan inspirerende sprekers tijdens De Beter Ondernemen Show in het AFAS-theater in Leusden dieper in op dit onderschatte HR-instrument. Een van de sprekers is Michiel Muller, oprichter van Route Mobiel en verder bekent van bedrijven als Tango en Vonq. Sinds een half jaar probeert hij het supermarktwezen op zijn kop te zetten met de online bezorgservice Picnic.

“Richting klanten kan humor heel powerful zijn,” legt Muller uit. “Je kunt dan iets nét op een andere manier brengen. Het helpt bovendien om sympathie te kweken als je een glimlach kunt veroorzaken. Intern gebruik ik het ook. Humor helpt je om ook in moeilijke situaties te blijven kijken naar oplossingen. Humor haalt de stress uit een situatie, haalt de spanning eraf. En het schept ruimte voor creativiteit.”

Goede leiders hebben humor

Ook jonge ondernemer Marco Aarnink van Drukwerkdeal.nl is overtuigd van de kracht van humor binnen organisaties. “Ik geloof dat het noodzakelijk is dat je organisatie over humor beschikt. Als je dat zelf niet hebt, moet je zorgen dat je mensen aantrekt die het wel hebben. Je wil een goede werkgever zijn en zo ook te boek staan. Zorg dus dat je medewerkers het gaaf vinden om voor je te werken. Dat bereik je onder meer met humor. Dito voor klanten. Humor beklijft en zeker ook een gezonde dosis zelfspot. Daarmee maak je jezelf onvergetelijk.”

Erik Kuperus van cabaretduo MiER wordt regelmatig ingezet bij change-vraagstukken. “Daarbij is humor misschien wel onontbeerlijk. Ja, ik geloof dat het een kansloze exercitie is als je het zonder humor aanpakt. Meestal is de verandering helemaal niet zo ingrijpend, maar pakken de managers het zo serieus aan en voelen medewerkers zich niet gehoord. Maak het eens wat luchtiger. Dat zie ik eigenlijk heel veel: bedrijven, ondernemers en managers nemen zichzelf vaak zo verdomd serieus. Breng het eens met humor. Dan kun je veel meer zeggen.”