Twee derde van de respondenten is het erover eens dat de volgende factoren de grootste impact hebben op de sturing van veranderingen binnen het bedrijf:
- de gewenste koers van het bedrijf,
- duidelijke bedrijfsdoelen en effectief leiderschap.
Klantvraag
Respondenten werd ook gevraagd om uit een lijst de meest invloedrijke veranderingen in de markt of sociale veranderingen die invloed hebben op hun bedrijf, te selecteren. Met 68 procent van de stemmen lijkt er wereldwijd consensus te bestaan dat verandering in vraag vanuit de klant de factor is, die hedendaagse bedrijven verreweg het meest beïnvloedt. Bedrijfsbeslissers op C-level werden door 37 procent van de respondenten als op één na meest belangrijke factor gezien, gevolgd door beschikbaarheid van goederen en diensten met 29 procent.
Werknemersgedrag
Het onderzoek laat wel een verschil van mening zien tussen respondenten in verschillende delen van de wereld en verschillende branches als het gaat over factoren die van invloed zijn op verandering. De belangrijkste bevindingen zijn de volgende.
- In de Benelux en Noorwegen legt het werknemersgedrag bij bedrijven het meeste gewicht in de schaal. In beide regio’s koos bijna de helft voor deze factor als belangrijk voor bedrijfsverandering (vergeleken met een wereldwijd gemiddelde van 28 procent).
- In China vindt twee derde van de ondervraagden dat bedrijfsbeslissers op C-level zeer veel invloed hebben (vergeleken met 37 procent wereldwijd).
- In Duitsland geeft bijna de helft van de respondenten aan dat nieuwe, baanbrekende technologieën veel invloed hebben op bedrijfsveranderingen. Wereldwijd koos gemiddeld slechts één op de vier respondenten voor deze factor.
- Van de ondervraagde respondenten in alle landen zei meer dan driekwart van de Braziliaanse respondenten dat lokale veranderingen door de overheid en lokale wetten en regelgeving een grote impact hebben op verandering, vergeleken met 38 procent wereldwijd. Dit staat in schril contrast met Duitsland, waar deze factoren in slechts twee procent van de gevallen als zeer belangrijk worden gezien.
- Spanje vindt als enige land het C-level even belangrijk als de vraag van de klant; beide zijn door 59 procent van de respondenten gekozen.
Baanbrekende technologieën
De rol van baanbrekende technologieën is opvallend in de productiesector, waar respondenten de factor schalen als de op één na invloedrijkste factor in bedrijfsverandering. Aan de andere kant van de schaal in de productiebranche staat het C-level: door slechts vier procent van de respondenten gekozen als belangrijkste stimulus, vergeleken met de veel hogere twintig procent in de bouw en retail.