Geïnspireerd door het mondiale succes van jonge bedrijven als Uber en Airbnb, investeren klassieke concerns in toenemende mate in veelbelovende start-ups. Wat betekent de opkomst van deze 'game changers' voor uw werk en wat kunt u van start-ups leren?

Bedrijven als Eneco, Aegon, KPN en Microsoft Nederland hebben dit jaar aangekondigd 255 miljoen euro te reserveren voor investeringen in jonge ondernemingen, zo blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant. Startupjuncture bracht onlangs een lijst naar buiten met de tien grootste investeringen van de afgelopen anderhalf jaar in Nederlandse start-ups. De top 3:

1. Adyen (Elektronische betalingen): 200 miljoen euro
2. Catawiki (Webveiling): 85 miljoen euro
3. Takeaway (Uitbater Thuisbezorgd.nl): 74 miljoen euro

Hoe wendbaar bent u eigenlijk?

Er lijkt sprake van een ware hype rondom start-ups. Niet zo vreemd, want veel bedrijven zijn – gedwongen door een jarenlange crisis – op zoek naar nieuwe business-modellen om inkomsten mee te genereren. Tegelijkertijd hebben zich de laatste jaren regelmatig jonge bedrijven gemeld die met ‘disruptive technology’ complete markten en (ingeslapen) branches op hun kop hebben gezet.

Is uw organisatie voldoende wendbaar om hierop in te spelen? En heeft u er wel eens over nagedacht wat dit kan betekenen voor uw taken en werkzaamheden? Vergis u niet! Marktpartijen ontwikkelen nu al concepten die uw beslissingen over mensen en middelen onhoudbaar kunnen maken. Creatief strateeg en dagvoorzitter van Tomorrow@work 2015, Jim Stolze, legt in onderstaande video uit wat er op u afkomt.