De verkeerde veranderaanpak frustreert managers en personeel en leidt ertoe dat bedrijven beklemd raken in hun veranderprocessen. CCL zegt dat als leidinggevenden tegelijk naast strategische en operationele veranderingen zorgen voor een culturele verandering, ze bijna zeker hun doelstellingen halen.
Persoonlijk
CCL vindt dat effectief verandermanagement aan de top begint. Volgens het bureau moeten managers veranderprocessen nooit delegeren. Verder moeten ze zelf achter de veranderingen staan en het goede voorbeeld geven. Gebeurt dit niet dan is de faalkans zeer groot. Bij een cultuurverandering gaat het om een persoonlijk proces. Door dat proces eerst zelf te doorlopen, wordt het management zelf een veranderinstrument.
Volgens McGuire en Rhodes vraagt echte verandering om een andere denkwijze bij de medewerkers. Een succesvolle verandering start bij de overtuigingen van de top, breidt zich daarna uit naar het middenkader en heeft tot slot haar impact op de werknemers. Dit gaat makkelijker als teams en individuen open staan voor meer dan één mening en samenwerking belangrijk vinden. Ook ruimte voor experimenten en groei werkt bevorderend.
Bij veranderingen in uw organisatie doet u er goed aan de dialoog aan te gaan met uw personeel. Zo betrekt u de medewerkers bij de verandering en ontwikkelt u draagvlak bij uw personeel. Daarnaast krijgt u via discussies de nodige feedback over het veranderproces.